Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Plötsligt går det inte att fälla ner den smalare delen av ryggstödet bak på min V70N...!?
Det har hakat upp sig på något outgrundligt sätt.
Är det någon som har en lösning på att få tillbaka funktionen?
Jag är inte ute efter någon specialvariant, typ att varje gång ta fram en skuvmejsel och trixa i något hörn, eller så... utan att åtgärda felet. Ja, - utöver att lämna in bilen på verksta'n förstås, för det är ju naturligtvis enkelt :) men dyrt...

Jag ska sälja bilen och hoppas kunna fixa detta inför ev visning i helgen...

Hls PelleP
Har liknande problem på min v70 också och kom på att om man trycker ryggstödet bakåt samtidigt som man trycker in knappen funkar det. Verkar som om ryggstödet "spjärnar" framåt så hårt att det låser spärren. Kan va värt att prova....
Tack Erico för tipset.
Jag har testat men det hjälpte inte. Hur hårt tryckte du? Var ni två, en som tryckte ryggstödet och en som tryckte på spärren? Jag testade ensam och det blev kanske inte tillräckligt hårt tryck...
Ryggstödet är helt stumt och "knappen" man ska trycka in går hela vägen in utan motstånd. Den lilla röda "flärpen" som det står "unlocked" på, kommer upp när man trycker in knappen och glider ner igen när man släpper tillbaka knappen.
Jag jämförde med det bredare ryggstödet och det har ett litet "spel" på någon mm när man rycker och drar i det som gör att det går att "skaka" ryggstödet. Det går som sagt inte med det smalare ryggstödet. Det är helt stumt...

Någon som har mera kunskap om hur lösa detta? Tacksam för lite hjälp i så fall.

Hls PelleP
Disse låsmekanismene er noe skit!
Tynn plastik som brekker av. Jeg har byttet 2 stykker. Nå har jeg fjernet den lille hendelen med rød indikator og feller ned seteryggen med å trykke ned utløseren med fingeren.

Som nevnt over her kan det vært smart å trykke seteryggen bakover for å avlaste mekanismen når det skal låses opp.

mvh mick
Jag har också problem med fällning av sätet. I mitt fall den bredare delen (höger). Går lätt o fälla ner men när jag är klar och ska fälla tillbaka så spänns bältet nåt så kopiöst! Får dra i det som bara fxn och efter att fått ut det 3-4mm så får man jucka fram o tillbaka med det och då släpper det efter en stund. Försöker undvika o använda den sidan just pga att bältet strular (orkar inte med att SBP ska bråka med mig) Obs att bältet funkar perfekt när det ska så att säga....
PelleP skrev:Tack Erico för tipset.
Jag har testat men det hjälpte inte. Hur hårt tryckte du? Var ni två, en som tryckte ryggstödet och en som tryckte på spärren? Jag testade ensam och det blev kanske inte tillräckligt hårt tryck...
Ryggstödet är helt stumt och "knappen" man ska trycka in går hela vägen in utan motstånd. Den lilla röda "flärpen" som det står "unlocked" på, kommer upp när man trycker in knappen och glider ner igen när man släpper tillbaka knappen.
Jag jämförde med det bredare ryggstödet och det har ett litet "spel" på någon mm när man rycker och drar i det som gör att det går att "skaka" ryggstödet. Det går som sagt inte med det smalare ryggstödet. Det är helt stumt...

Någon som har mera kunskap om hur lösa detta? Tacksam för lite hjälp i så fall.

Hls PelleP
Då har vi inte samma problem. Min knapp känns stum om man inte trycker bak sätet. Är nog mekanismen (länkaget) som släppt inuti sätet för dig. Hör med volvovekstaden om dom har tips, du är nog inte ensam om problemet då var och var annan volvoägare har struliga baksäten.
Lycka till.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]