Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Beros
Bakrutans torkarmotor har brunnit för andra gången. Köpt en begnagad. Men nu räcker inte länkstaget som sitter fast i motorn till för ett helt varv. Finns det nån bild hur mekanismen skall se ut vid torkaraxeln? Eller hur kan jag visa en bild på hur det ser ut för mig? Kanske den har blivit "bakvänd". Har ej haft torkaraxeln borta från luckan. Hur ser det ut om man skruvar av 22 mm muttern på utsidan, räcker det för att kunna rengöra axeln och genomföringen eller hur då? Jovisst jag borde ha tagit ett foto innan.
Beros
av umekille
du tar loss lagringen med muttern den styr du genom rutan...sen på axeln sitter en låsring och en bricka
knacka isär den sen...det sitter 2-lagringshylsor i var ände se till att dem inte lossnar sen kan du slipa lite på axelns ändar rengöra lagringarna sen smörja med t.ex kopparpasta styr in axeln och montera bricka och låsring.
(min satt så fast att jag fick slå med hammare i skruvstäd innan den lossades) sen sätter man tbx den och ansluter
motorn och sist får man finjustera in torkararmen så bladet bara torkar på glasrutan.
ps det finns spår i luckan och en rygg på lagringen på insidan för att den skall komma i läge
håll den mot luckan då du skruvar ur/i muttern ds.
av Beros
Mekanismen hade bakvänt sig men det kunde fixas med hjälp av en skruvmejsel för att få en arm över en av nitarna. Satte sedan dit den dock utan att ha tagit upp axeln och putsat, de goda råden fanns sedan här när jag kom hem, tackar för dem. I mitt fall kunde jag inte upptäcka nån låsring men kanske de rostrester det fanns utanför brickan var det som fanns kvar av en sådan. Besökte Biltema för att titta på en ny del, jag tyckte den var väldigt trög i både axeln och de andra lederna. Den gummitätning som fanns runt axeln närmast "lagret" satt hårt fast och vi kunde inte där öppna för att se efter låsbrickan. Få se om jag ids plocka isär den ännu, kanske om jag märker att den börjar kärva. Tar nästa projekt i stället nu.
Beros

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]