Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej. Nu är bilen besiktad efter att jag köpt den av en gubbe som haft den stående i 3 år. Men problemet kvarstår att den vitryker, nyss rengjort alla kanaler till vevhusventilation och oljefällan och allt var totalt igensatt. Den vitryker som ånga och tappar inte märkbart mycket vatten och inga symtom märks, jag fattar inte varför den ryker? Kan det vara en början på topplockspackning? Kan man använda något tätmedel isf eftersom att det enda som märks är att den ryker så då är det ett mycket litet fel i topplockspackningen.. Skrev detta på telefonen så jag orkade inte jämra och fixa så det blev bra skrivet.. Tack på förhand:-)
av *pettson*
Har den stått i tre år lär det finnas gott om kondens i avgaset på den. Det är inte i rören det samlas utan i ljuddämparna.
Det kan ta ett bra tag att bli av med all kondens. Sålänge inget vatten försvinner ur expansionskärlet och inget hamnar i oljan vad du kan se så är det bara att köra.
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Jag märker inte att något vatten försvinner, men jag har kört bilen säkert 6 mil efter att jag köpt den så frågan är ju det med kondensvattnet efter denna tid:-) men jag har inte behövt fyllt på något vatten, hur mycket vatten tappar man och under hur lång tid när topplockspackningen börjar bli veck? Tack pettson btw
av *pettson*
Går bilen normalt så bekymra dej inte.. håll koll på vattennivån bara som en extra säkerhetsåtgärd.
6 mil räcker inte till att ta ur all kondens.
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
allright, jag ska göra det, jo den går som den ska, du som kan mycket förresten. Jag har elfel i bilen, ibland lyser servicelampan och rätt var det är så släcks den, också kan man starta om den så är den inte tänd också nästa gång man startar den lyser den, likaså så kan nån enstaka gång lambdasondslampan tändas helt oväntat, sen har vi samma problem med tankmätaren som visar olika exakt hela tiden, varierar mellan gångerna man startar den, ibland visar den 30l, nästa start tom, nästa reserv, nästa 20l....
av *pettson*
Elfel i instrumenteringen är jobbigt ibland. Men det går inte vettigt att felsöka via internet. Det som gäller är att du mäter upp alla signaler själv. Eller gör en genväg och lånar ett kombiinstrument som är garanterat helt. Provar med det för att se om problemen kvarstår. Är dom kvar är felet i bilen. Är felen borta är det instrumentet.
Om motorlampan.. INTE EN LAMBDASONDLAMPA tänds så finns det felkod lagrat, om det nu som ovan inte är instrumentet som ljuger.
Ta ett kik på vad den lagrat vet jag? Koder som tänder den påverkar också gången för motorn.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]