- tis 04 okt 2011, 09:20
#573242
Hej!
Håller på att felsöker.
V70 2007 2.4D, 24000 mil.
Började med att bilen fick gå något varv mer på startmotorn innan den startade, detta var för ca 1 månad sen. Höll på så där ibland under kanske 3-4 dagar, sedan förlängdes startmotorns gång innan start mer och mer. Tillslut blev den riktigt svårtstartad. Jag inbillade mig att det var glödstiften, köpte 5 nya NGK. Men icke.
Nu var den så pass svårtstartad att jag inte vågade köra den mer. Dock kunde man efter 20-30 små försök få igång den.
Medans jag och polarn funderade, skruvade jag loss bränslefiltret (bak vid tanken) tömde det och "rengjorde" försiktigt så gott det gick. Skruvade tillbaka och skulle börja fylla hållaren med soppa. Men snustorrt!
Alright, bränlsepumpen, dyyrt
.
Av nyfikenhet så lyfte vi baksätet och identifierade luckan i tanken, pillade lite på kablarna samtidigt som vi kom på att vi skulle lyssna efter ljud. Polarn vred om, inget, vred om igen, inget, inget men sen susade den igång. Och precis så är det nu, när man vrider tändningen till läge 2 så börjar bränslepumpen ibland att snurra. Kommer man ut på morgonen så är snurrar den alltid på första försöket.
Någon som har en teori.
Håller på att felsöker.
V70 2007 2.4D, 24000 mil.
Började med att bilen fick gå något varv mer på startmotorn innan den startade, detta var för ca 1 månad sen. Höll på så där ibland under kanske 3-4 dagar, sedan förlängdes startmotorns gång innan start mer och mer. Tillslut blev den riktigt svårtstartad. Jag inbillade mig att det var glödstiften, köpte 5 nya NGK. Men icke.
Nu var den så pass svårtstartad att jag inte vågade köra den mer. Dock kunde man efter 20-30 små försök få igång den.
Medans jag och polarn funderade, skruvade jag loss bränslefiltret (bak vid tanken) tömde det och "rengjorde" försiktigt så gott det gick. Skruvade tillbaka och skulle börja fylla hållaren med soppa. Men snustorrt!
Alright, bränlsepumpen, dyyrt

Av nyfikenhet så lyfte vi baksätet och identifierade luckan i tanken, pillade lite på kablarna samtidigt som vi kom på att vi skulle lyssna efter ljud. Polarn vred om, inget, vred om igen, inget, inget men sen susade den igång. Och precis så är det nu, när man vrider tändningen till läge 2 så börjar bränslepumpen ibland att snurra. Kommer man ut på morgonen så är snurrar den alltid på första försöket.
Någon som har en teori.