Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elmikko
Hejsan!!

Min lambda började lysa å kollade felkoder å fick fram 1.4.3 (främre knacksensor, och ngt om felaktig tomgång)

Vet att det sitter 2 st under insuget men undrar vart dem tar vägen (kopplingen) båda går ju ihop till 1 koppling och skulle vilja prova å se om man kan rengöra eller liknande..

Ngn som har en bild på den så man kan se =)
Senast redigerad av 1 elmikko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skriv gärna alla felkoder du fick fram samt vad du har för symptom. Finns inte något egentligt du kan rengöra på själva knacksensorerna. Dom är dessutom dragna med noggrant moment för att fungera på korrekt sätt så rör dom inte i onödan. Vad du däremot kan göra är att rengöra kontaktdon samt kontrollera kablaget till dom och då naturligvis främre sensor som det var felkod på. När det gäller felkoderna så gör gärna så att du raderar alla felkoder, starta sedan motorn och kör en sväng innan du tar ut nya färska felkoder för det kan ju finnas gamla inaktuella felkoder nu.

Mvh GK
av Kena
Behöver du en ny knacksensor så hör av dej. Jag har en ny (Volvo original) liggandes med kvittot kvar om du är intresserad och om det är rätt modell.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hoppas det inte gör något om Jag lånar tråden. Det är möjligt att Jag behöver byta samma censor efter brand så jag frågar vilket pris dessa ligger på och knepiga att byta, kanske lite om funktionen också. Har kollat runt lite men inte hittat?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Alfredo skrev:Hoppas det inte gör något om Jag lånar tråden. Det är möjligt att Jag behöver byta samma censor efter brand så jag frågar vilket pris dessa ligger på och knepiga att byta, kanske lite om funktionen också. Har kollat runt lite men inte hittat?
Knacksensorn känner av om motorn knackar och gör den det så ger knacksensorn en signal till tändenheten att justera tändläget.

Mvh GK
av *pettson*
Knacksensorn ihop med kamaxelsensorn berättar också vilken cylinder som tänder vid start.
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Knacksensorerna sitter bredvid varandra på varsin sidan under insuget, jag har nyss varit loss med insuget och sett dom, de sitter i 1 bult vardera.
Jag tror att du måste ta bort insuget för att det blir nog omöjligt att komma åt annars..

Men det kan gå med ett spärrskaft, två långa förlängarna efter varandra och sen ett knutkors, jag tror dom sitter med en 14s nyckel el. dyligt..
av *pettson*
Glöm inte att se till så blocket är kliniskt rent vid återmonteringen. Plus att dom ska momentdras för att visa rätt.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]