Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag räknat vid pumpen så har färddatorn aldrig visat mer fel än någon procent. Men det kanske är så att det är väldigt stor skillnad på bil och körsätt (missade att det handlade om XC60).
Robertson skrev:När jag räknat vid pumpen så har färddatorn aldrig visat mer fel än någon procent. Men det kanske är så att det är väldigt stor skillnad på bil och körsätt (missade att det handlade om XC60).
Min stämmer också nästan snuskigt bra, jag tror det konstaterats i andra trådar att färddatorernas snittförbrukning i dieselbilarna fungerar mindre bra medans bensinarnas stämmer helt ok.

/Martin
Ser man skillanden i procent låter det inte mycket.
Ex.vis: 0,76 färddatorn, 0,8 verkligt, det är 5% skillnad.

Jag själv kan exempelvis tycka att 0,76 mot 0,8 låter/ser mer ut i skillnad än när man säger att den slår 5% fel.

Min färddator slår mellan 0-5% fel, det varierar.
Se min spritmonitor sida där jag redovisat både verklig och vad färddatorn visat.

Jag kan säga också att om jag kör under 100 km/h med min XC60 D3 awd så kan den gå RIKTIGT snålt, problemet är att jag 85% av all körning jag gör ligger på motorväg i 110+ och då drar det lätt upp till runt 0,8. J_vla brytpunkt där runt 100-110, över det så drar bilen markant mer.
Vid ungefär 130 km/h drar min XC70 med dieselmotor lika mycket per mil som min gamla 854 Turbo slickade i sig bensin. I lägre hastigheter är dieseln påtagligt snålare än vad bensinturbon var.
Då är jag här igen. PÅ hemresan från Italien så tankade vi i Bordesholm (ligger några mil norr om Hamburg) för vidare resa till norra Skåne. Då vi körde på kvällen höll vi en hastighet på 90-100 km/h. Förbrukningen var 25.1 liter för sträckan 55.4 mil. Uträknat blir det en medelförbrukning på 0,45 liter/mil,vilket är mycket bra för en XC60 FWD. Nu kan naturligtvis mängden när man tankar variera något då jag alltid avbryter när munstycket slår av.(Datorns information var 0,47 l/mil),alltså att den visar mer än verklig förbrukning.

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]