- fre 09 sep 2011, 11:41
#564685
Hej alla glada volvofantaster.
Jag har stött på ett ruskigt problem med min hastighetsmätare samt varvräknare på min gammla volvo från års 86.
Dom har helt enkelt dött totalt. Inge märkligt där eftersom det kan strula med detta mycket på gamla volvobilar (Bör tilläggas att jag har märket Yasaki). Införskaffade ett nytt instrumenthus med mätare från skroten som "enligt honom skulle fungera" men lika illa med det oxå. Då tänkte jag genast att givaren gett upp (elektronisk hastighetsmätare) och begedde mej ut i garaget idag med ohm mätaren. Kollade kontakterna på bakaxeln och det var inge fel där så jag gick vidare upp till bakluckan där volvo har sin plomberade lilla svarta låda som brukar kunna fukta ihop. Drog om kablarna där och mätte upp med ohm mätaren igen och får ut ca 1300 enl mätaren. Hissade upp bilen bak och körde den med växel i och ohmen ökade.
Då till min fråga som håller på att göra mej galen:
1: Visst ska ohmen ligga runt 1300?
2: Kan skrotgubben gett mej en mätare med identiska fel?
3: Kan man mäta ohmen någonstans vid instrumentpanelen? I så fall ska den ligga på ca 1300 där med?
4: Har någon människa varit med om samma fel och lyckats lösa det?
Spåna fritt mina volvo vänner för jag är djupt tacksam för alla förslag och ideer.
Jag har stött på ett ruskigt problem med min hastighetsmätare samt varvräknare på min gammla volvo från års 86.
Dom har helt enkelt dött totalt. Inge märkligt där eftersom det kan strula med detta mycket på gamla volvobilar (Bör tilläggas att jag har märket Yasaki). Införskaffade ett nytt instrumenthus med mätare från skroten som "enligt honom skulle fungera" men lika illa med det oxå. Då tänkte jag genast att givaren gett upp (elektronisk hastighetsmätare) och begedde mej ut i garaget idag med ohm mätaren. Kollade kontakterna på bakaxeln och det var inge fel där så jag gick vidare upp till bakluckan där volvo har sin plomberade lilla svarta låda som brukar kunna fukta ihop. Drog om kablarna där och mätte upp med ohm mätaren igen och får ut ca 1300 enl mätaren. Hissade upp bilen bak och körde den med växel i och ohmen ökade.
Då till min fråga som håller på att göra mej galen:
1: Visst ska ohmen ligga runt 1300?
2: Kan skrotgubben gett mej en mätare med identiska fel?
3: Kan man mäta ohmen någonstans vid instrumentpanelen? I så fall ska den ligga på ca 1300 där med?
4: Har någon människa varit med om samma fel och lyckats lösa det?
Spåna fritt mina volvo vänner för jag är djupt tacksam för alla förslag och ideer.