Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena har monterat en lamphållare för små halogen lampor och även dioder. Man får ju ha att dom lyser vitt eller gult men inte orange, så nu om man skulle bli stoppade för det så kan man väll hänvisa till vad som står i lagen då? Jag har ju fortfarande att det blinkar orange men att det lyser svagt vitt via en diod. Har ju dock satt in en grymt liten lamphållare i "taket" på blinkersen, skulle dom kunna klaga för det?
Ge mig lite tips på vad jag kan göra. Men det jag har gjort än så länge är väll bättre än konstant lysande orange som är totalt förbjudet? Det jag har nu bländar häller inget.
/M
Har åkt dom senaste åren med USA blinkers. Har lampa sitter i separat hållare som lyser konstant vitt. När jag blinkar så blinkar det orange. SBP har inte haft nåt att tillägga. Polisen har inte haft nåt att tillägga.
Notera att det ljuset man monterar får inte vara för svagt. Det är 5W ungefär i ljusstyrka som gäller. För svagt ljus ger böter, för starkt likaså.
För min del så klippte jag av sladden som ger orange pljus i orginalhållaren. Den leddes om att sköta lilla extralampan istället. Så mitt lyser vitt och blinkar orange. Helt lagligt tills man vill registreringsbesiktiga. Då har nämligen inte glaset nån E märkning och är då inte tillåtna. :wink:
Japp det är en s70 jag har! :D
Men är det olagligt med flera p-ljus? visste jag inte. Skulle det vara mer lagligt att bara ha i blinkserna och inte i ha nått p-ljus alls i lycktorna då? Det är mycket snyggare enligt mig! Det sitter 5w halogen i nu men ska i med LED så det är samma färg som det är i parkerings ljuset i vanliga lycktorna.

Kan fixa bild om någon är intresserad, Glaset på mina blinkers är då E märkta på baksidan?.. :wink:
Skulle tro att du har större chans att inte utmärka dig med bara 2 p-ljus
E-märkningen försvinner iom du moddar om

Sen om man ska hårddra det så har du en helbilsgodkänd bil

Citat från garaget.org
Hade dubbla parkeringsljus på förra Vectran, borrade i lampor i blinkersena, och det gillade inte polisen... Iaf inte när jag hade bara parkering och dimljus. Fick inte böter iaf (Just då)... Han var bara arg lät det som.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]