Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrsniper
Jag ska byta lilla rutan på bak dören. Men jag vet inte hur jag ska få av dör sidan ?

Hjälp :shock:

Ändrade lite i topic, så man vet vad det handlar om. :wink:
Mvh/
Adde
Moderator
Användarvisningsbild
av olafixar
Du måste ju plocka bort veven till rutan...sitter med en skruv på axeln (sprätta bort plastbiten med en liten mejsel) har för mig att det finns några plast "ploppar" som döljer skruvarna vid den inre handtaget....men jag kan ju kolla upp det till i em
Användarvisningsbild
av mrsniper
Tack det vore mycket bra om du kondegöredeta.

Tack så mycket :D :D :D
av Addekarlsson
Nu vet jag inte vad du har för bil, men jag utgår från en 740.

Bort med högtalarn, bort med veven (så som Webbmaster säger), 2 st plastpluggar i handtaget och 2 skruvar som sitter där innanför, kolla sen på undersidan om det sitter plastclips där. Dom pillar du rakt ner i så fall.
Bort med lampglaset för dörrlampan (dras rakt bakåt, kan sitta ett clips eller skruv där inne vid lampan beroende på årsmodell), sen sitter dörrsidan med plastpluttar i plåten längs kanterna. Dom går nästan alltid sönder, så var beredd på att köpa några såna.
Så sitter den en kontakt för dörrlampan, och en kontakt för elhiss, om du har såna.
Har du centrallås, bryr du dig inte om låsknoppen. Har du inte centrallås, skruvar du loss låsknoppen.
Sen ska dörrsidan vara lös.

Veva ner rutan så långt det går....
Sen när du ska lös med lilla rutan, så tittar du högst upp på dörrbågen. Där under listen sitter det en popnit. Den borrar du bort. Så sitter det popnit eller skruv i underkant på den lilla "stolpen" mellan rutorna. Bort med den oxå. Sen är det bara lirka ur rutan med list, flytta listen till nya rutan och montera i omvänd ordning.
Har du inte popnit, så kan du använda kort plåtskruv till "stolpen". Men det måste vara en kort skruv i så fall.

Så, jag tror jag fått med allt nu. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mrsniper
Tack, för ett så utförligt svar. Nu ska det inte vara några problem att bytta rutan.

Ha en :D Påsk
av Addekarlsson
Övertygad om att du klarar det där. :D Har jag missat nått, så kommer du lista ut det med lite sunt förnuft. :wink:

Glad på du med!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mrsniper
Jag har tumen mit i näven. När det gäler visa saker, utom datorer.

:roll:
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]