Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Nu ska ni få en riktig nöt att bita i ;)

Har som sagt en volvo 850 glt 92a. har ägt den i drygt ett år och gjort service på den en gång med oljebyte och allt vad det innebär.
Hon har aldrig krånglat, aldrig vart nåt problem vid körning men hon har haft lite ojämn tomgång ibland vid helt valfria tillfällen men inget jag brytt mig om, tänkte mest "tjuvluft" å lät det va.

Sen för ca 2 månader sen tändes snabbt min orangea lampa och började blinka, bilen kändes som vanligt så jag körde hem och stängde av för att ta ut flekoder, då slockan lampan och fick inga fel. detta har upprepats sporadiskt.

för 3 veckor sedan vägra hon bara blankt att start, startmotorn tugga men absolut inget hände, soppapumpen lät och efter lite trugande gik hon igång men väldigt svajande på tomgång. sen har det hållt på så, ibland funkar hon hur fint som helst och ibland vill hon verkligen inte.
ibland när man kör med henne låter det som hon håller på att dö när man står stilla med Drive i och lägger man i N och varvar upp henne så är det lugnt men hon går dåligt på tomgång.
Sen en gång när jag va nere på stan så stod jag vid ett rödljus och då började hon hacka lite konstigt, la i neutral men hon hacka ändå gasade upp så försvann det men när jag släppte gasen för att växla så dog hon oh vägra gå igång så fick bogsera bort henne. Detta hände en gång till när jag och en kompis var ute och körde för att vi skulle framkalla felet så han fick vara med då han kan mycket mer om bilar.

Efter mycket läsande här och rådgivning så tyckte jag väl att det var inte helt konstigt om det var kamaxelgivaren som var slut så jag åkte till skroten med en annan bil å hämta en ny som såg nästan likadan ut, samma motor och samma kontakt, såg likadan ut inuti men lite annorlunda utanpå. bytte den och samma fel kvarstår, exakt samma!

När man ska starta den så låter det som bara startmotorn surrar igång men den börjar liksom inte tugga, som om nåt drev inte åker fram, då får man testa starta igen och efter 2-3 försök börjar den tugga och tugga och någon enstaka gång hostar den till och startar men om man inte tar upp den i varv då så dör den och när man släpper på tomgång dör den direkt igen.

Vafan e de som händer? låg å läste 10 sidor här igår å kan tänka mig bränslereläet? fast det låter oxå konstigt?

Tog ut felkoderna ivartfall,
Automatlåda A-1
2-2-3 För låg spjällägessignal

Bränslesystem A-2
1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

5-1-2 Lambdareglering vid undre gräns (för fet)

Tändsystem A-6
1-1-1 Inget fel upptäckt

(trodde attt det va nåt på tändsystemet men verkar inte så...)

Försökte radera alla men det funka inte riktigt, tog ut batteriet igår för att ta hem å ladda det så hoppas dator å allt e nollställt nu

Snälla snälla, hjälp mig med det här satans felet nu! ska in till besiktning om 2 veckor så de kom ju jävligt lägligt :)

Tackar och bockar på förhand!!
Senast redigerad av 1 kostir, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Först av allt kanske du ska ta och hålla isär vilka orange lampor vi pratar om.
Eftersom den blinkar. Så är det en PIL och det är växellådan som vill berätta nåt för dej.
Motorlampan är också orange men med en lambdasymbol på.
Hur du lyckats få ihop dina samband vet jag inte riktigt. Hur du fått symtomen ihop med koderna till bränslereläet förstår jag inte.
Startmotorn till att börja med måste du ta bort och antingen låta serva, eller byta till en annan. Den skriker desperat på hjälp.
Tar den för mycket ström vid startögonblicket så blir det heller inte nån start eftersom styrdonen stänger av sej på grund av spänningsbrist. Att den inte slår ut gör ju inte funktionen sådär mycket bättre.. BYT eller serva alltså.

Och se, växellådan hade ju nåt att berätta.
Koden innefattar att du får undersöka signalen från spjället. Det kan innebära byte av spjällägesgivaren.
Motorn använder samma givare för att räkna ut om den står på tomgång eller för att få veta hur mycket du gasar.
Slutsatsen av det, enligt din text är ju att även motorn saknar sin spjällägesgivare.
Vilket ökar sannolikheten för att det är själva givaren som tröttnat på livet, även om det nu inte är satt kod på det.
Tjena

Det är den orangea pilen till automatlådan vi pratar om ja.
Nej jag har inte fått ihop några samband alls, chansar en hel del om ja ska vara ärlig :)

Ny startmotor kan jag fixa ganska fort då jag bor nära returbilen men är det verkligen det som är problemet när den står och tuggar men inte startar? kan fixa en ny sådan oavsett då det är hög tid precis som du säger.
En polare tror att det är rent bränslesystem-relaterat?
Eller kan allt det bero på spjällägesgivaren? det är ju iofs bränslerelaterat som du säger.

Det konstiga för mig är att när väl bilen har startat så går den så fort man varvar upp den över 1000rpm ungefär. då är det inga problem.

Mycket tacksam för din hjälp Pettson! Hinner inte skruva idag men ska till skroten i helgen och fynda lite!
Sorry för mitt lite sena update men har haft svårt att få hjälp i skruvandet..

Jag har varit på skroten och plockade ny startmotor och en spjällägesgivare. tog från en bil som var krockad bak så det borde inte vara fel på mina delar jag plockade.

Har ni några tips om hur man lättast byter startmotorn utan att ta upp hela motorn? vi fundera på att plocka bort kylaren för att komma åt ordentligt men tror ni inte det ska gå ändå? :)

Ska skruva ikväll så senare får ni reda på hur det går för oss!

Tack för hjälpen hittils!
halvvägs kan man väl säga...
Tog enkelt bort kylarfläkten och bytte spjällägesgivaren och när vi fick loss startmotorn såg vi att den original var lite längre än den jag köpt på skroten, anslutningarna såg dock exakt likadan ut å vi satte fast den med de 2 stora bultarna och lätt den "hänga fritt" därbak och monterade tillbaka alltihop.
Testade starta och startmotorn högg precis som den ska göra så den fungerade fint! Sen kom vi på att vi glömt ett relä vid fläkten så vi satte tillbaka det och efter lite trugande spluttra bilen igång, varva upp han direkt av vana och lät den ligga där ett tag, släppte ner den och direkt dog den igen, absolut ingen tomgång..
va lite trögstartad och efter ett tag hoppa den igång igen men sen dog den så fort man släppte ner han till tomgång igen.
Tog loss lite vakuumslangar och blåste och kolla men inget hjälpte, starta bara några få ggr och sen i slutet inte alls...
Men startmotorn funka bättre så vi är på rätt väg!

Tog bort en av slangarna till tomgångsmotorn (den surra ganska mycket när tändningen var igång, är det normalt?) och där va lite oljigt/ smutsigt. ska det vara så?

Hade ett annat bränslerelä så bytte det när vi inte kom på nåt annat men ingen skillnad..

Tog ut nya felkoder:
sockel A-1
1-1-1 inga felkoder

Sockel A-2
1-1-1 inga felkoder

Sockel A-6
1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
1-4-4 Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

Sockel A-7
1-1-2 Bränslenivågivare krotsluten
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Några nya här som sagt...
En vecka kvar till besiktning, Snälla snälla, duktiga människor därute, hjälp mig nu med detta så är jag er evigt tacksam :)
Luftmassemätaren?
Ska felsöka med startgas imorn runtom får vi se om den hoppar igång eller skriker, då borde det ju vara bränslerelaterat? det konstiga är ju att när hon väl startat och hon varvar så ligger hon fint.. Bränsletrycksregulatorn?

Är lite desperat då jag ska till besiktningen på torsdag, klassiskt att allt pajjar i rätt tid ;)

Snälla alla kunniga därute, hjälp mig nu i detta brådkskande ärende :???:
av *pettson*
Koderna som du har är ju uppenbarligen inte sanna. Det verkar som om du inte raderat alla koder efter dina äventyr, för att sen se på nytt vad det kan uppkomma för koder. För stämmer koderna så har du glömt att delge oss vital information.

Alltså RADERA samtliga koder i samtliga uttag. Gör startförsök och läs sen ur igen.

I övrigt är vi inte skyldiga dej nånting överhuvudtaget. Är du inte kunnig nog att fixa det själv eller tät nog att lämna in det så får du vackert vänta tills vi har lust att lösa dina problem ihop med dej. Alternativt så får du stå där med problemen kvar.

:???:
Nej att det blivit en del osanna koder vad var jag också tänkte, Ska gå via bilen imorn morgon och radera och ta ut nya felkoder. Har gett er så god information jag kunnat såklart för att "hjälpa er att hjälpa mig"

Självklart är ni inte skyldiga mig någonting och är verkligen inte meningen att vara spydig eller så mot er, ber om ursäkt om det har uppfattats så.
Jag blir bara frustrerad när jag inte förstår vad det är som händer med min stackars "Katie" :)

Tack så länge!
Hallå igen!

Sprang förbi bilen på väg till skolan och hade lagt av batteripolen igår kväll, la på den idag igen och kollade direkt utan startförsök, inga felkoder så systemet var nollat.
Gjorde startförsök och hon betedde sig precis som innan, stog mest och tuggade..
Tog ut nya felkoder och fick enbart ut ett fel på sockel A3, 3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Men den har jag fått någon gång förut med men den lär ju inte ha med det här problemet att göra även om det är dags att kolla över den senare.

Satt och läste igår igen och ska testa göra rent vevaxelgivaren (impulsgivaren) idag, samt ta loss och göra rent tomgångsmotorn, när jag kollade i den förra gången vi skruvade så var den lite smutsig i så ska se om det kan hjälpa. Ska även prova med stargas överallt för att se om vi hittar någon läcka.

Är det inte så att om bilen hopar till när jag sprutar in stargas så är felet bränslerelaterat, annars tändningsrelaterat?

Tacksam för all hjälp jag kan få av er kunniga!! :)
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]