Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#573167
Camel skrev:Ja, adaptiv farthållare och stora extraljus är ingen bra kombination. Ganska meningslöst...
[...]Så länge som helljuset inte är bättre får man ju avstå adaptiv farthållare. :wink:
Ånej. Jag kör mycket mer i dagsljus än i mörker.
av chrand
#573241
wasell1 skrev:OK, här kommer ett par sämre bilder... Jag har monterat ballaster med stark dubbelhäftande tejp, mest för att jag inte vill borra i bilen. Kabeldragningen är enkel, man tar ström, både plus och minus från helljuslampans originalkontakt, detta görs inne i lamphuset. Två kablar "går ut" ur lamphuset in till ballasten, och därifrån går två kablar in till xenonlampan. Den enda åverkan man måste göra är att borra 21 mm hål för kabelgenomföringen i plastkåpan på baksidan av lykthuset.
Tackar... Ser dock ut som Du kör XC60. Men det skiljer kanske inte så mycket.
:-)
Användarvisningsbild
av Camel
#573756
apersson850 skrev:
Camel skrev:Ja, adaptiv farthållare och stora extraljus är ingen bra kombination. Ganska meningslöst...
[...]Så länge som helljuset inte är bättre får man ju avstå adaptiv farthållare. :wink:
Ånej. Jag kör mycket mer i dagsljus än i mörker.
Jag kör också mer i dagsljus än mörker. Men det saknar egentligen betydelse för ljusfrågan så länge som man inte helt avstår från att köra i mörker. Jag har uppfattningen om att adaptiv farthållare är bra och bidrar i de flesta fall till trafiksäkerheten. Men jag prioriterar att kunna ha extraljus och se ordentligt även när jag kör i mörker. Att se ordentligt är en grundläggande förutsättning i de flesta bilar för säker körning ännu så länge. I mörker är strålkastarna en vital del av bilens utrustning för att kunna se. Extraljus hjälper till betydligt jämfört med originalbelysningen. För mig är det oftast enklare ännu så länge att se andra bilar i dagsljus än att upptäcka vilt i mörker. Även om extraljusen har bidragit till att jag genom åren ha upptäckt vilt som jag annars inte skulle ha sett är det dock så att det är åtskilligt med vilt ändå som man passerat utan att upptäcka alls. Men lite är bättre än inget i detta fall. Det är annars roligt med finesser man har nytta av och valde t.ex. till BLIS men valde faktiskt aktivt inte adaptiv farthållare just pga hindret att montera extraljus. :wink:

Jag ger alltså en känga till Volvo i detta fall: Genom placeringen av radarsensorn så försvåras betydligt montage av extraljus. Även utan sensor är det svårt på vissa modeller att montera extraljus rent mekaniskt. För att inte tala om hur fult rent estetiskt det ser ut med extraljus. Mitt budskap är följande: antingen original helljus värt sitt namn eller att i designen tänka mer på behovet av eftermontering av extraljus och inte i onödan göra detta svårare. Att se bättre i mörker är aldrig fel. En säkerhetsinriktad biltillverkare borde ta detta mer på allvar än vad Volvo (och andra) i nuläget gör. Men samtidigt är detta ett problem som inte finns på alla marknader och i vanlig ordning hamnar väl vi här uppe i Norden i kläm som vanligt. Men vi får se: kanske "city-safety" utvecklas ytterligare till att bli "forrest-safey" och nödbromsar automatiskt för allt vilt. Då kan man ju köra med solglasögon även i mörkret... :wink:
av Wych
#573995
Tänkte bara höra mig för om nån mer har lagt märke till kontakten på skärmväggen som blottar sig när man avlägsnat vänster strålkastare?
Påminner väldigt mycket om den kontakt på min förra s60 som man kopplade in sig på för extraljusstyrning innifrån kupén med orginalknappen...

Tog en bild...
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#574000
Om ledningarna är blå-grå och svart-orange så är kontaktdonet innanför vänster strålkastare till för elvärmda spolmunstycken. Tyvärr finns inget fördraget kontaktdon för extraljusstyrning i V60.
av bearbud
#599206
wasell1 skrev:
JimmyK skrev:
wasell1 skrev:Jodå, jag har använt Xenonkungens 75 W kit i ett halvår nu, fungerar klockrent!
Hur mycket bättre blir helljusen med Xenonljusen mot orginal?
Jag monterade xenon när bilen bara var några dagar gammal, så jag har inte så stora referenser, men jag är mycket nöjd med helljuset nu. Det känns som originalljuset fast "mer".
Är det någon fördröjning innan du har fullt helljus då du bländar på? Går det tex att ljustuta?
En annan fråga, vilket kit från xenonkungen är det som du har monterat? Jag skulle vilja beställa samma!! :lol:
Användarvisningsbild
av opA
#599672
bearbud skrev:Är det någon fördröjning innan du har fullt helljus då du bländar på? Går det tex att ljustuta?
En annan fråga, vilket kit från xenonkungen är det som du har monterat? Jag skulle vilja beställa samma!! :lol:

Det är en fördröjning innan du får maxljus, så att säga, men ljustuta är inga problem.

Kör med Xenonkungens 70W slimkit i min och jag skulle inte välja tillbaka till halogen-helljus what so ever =)
av perhall
#599944
Det kanske är en ovanlig åsikt, men jag tycker att antingen så har man två, eller möjligen tre, stora ordentliga extraljus med stag, eller så har man inga alls... de här små minilamporna som sitter på en del polisbilar, samt är monterade av Volvo-verkstäder, utan stag, fladdrar, lyser dåligt, och ser mesiga ut... (såg just en lastbil med 13x Hella 3000.... schysst helljus...)/PH
av grålle1
#600320
Jag håller med till 100%!

Små extraljus, ramper eller xenonkonverteringar i all ära... men vill man ha riktigt bra ljus med bra bredd är det 3 stora som gäller. Snyggt? Nä, men faktiskt snyggare är smålampor tycker jag, sen plockar man av dem på sommaren. Kör själv så på S40'n och på V60n tycker jag ljuset räcker, så sällan man kan köra med helljus några längre sträckor ändå. Xenonkonvertering har jag provat och ratat på grund av för långsam upptändning, radiostörningar, konstant svagt lysande helljusindikator m.m....

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]