Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man byte bromsvätska genom att pumpa på bromsen kan man köra slut på huvudcylindern. O-ringen kan gå sönder genom att man passerar avlagringar eller så kan man köra tort i behållaren. Inte kul när det händer. Hände en kompis kompis.... Hoppsan. Det blev visst jag:D
Ibland saknar jag min 142=)
Jag har samma fel, kan inte hitta vad som är felet, testat med det mesta.
Bromsen fungerade utan anmärkning tills jag bytte alla belägg och handbromsbackar!
Sen började problemen, trodde att jag hade fått in luft i systemet, skulle lufta men det gick inte i och med bromsoken var totalt sönderrostade, dessa bytes. Hade även fått en anmärkning på bromsslangen fram. Dessa bytades på båda sidor. Nu kunde jag äntligen lufta systemet.
Pedalen åker ner i golvet på en gång.
Efter jag har läst här på forumet att huvudcylinger kunde bli kass om man tryckte pedalen för långt ner, så denna bytades också!
Nu tänkte jag att det var klart och luftningen skulle gå som en dans, men ack vad jag hade fel!
Vad kan det mer vara?
Snälla hjälp mig!
isak skrev:å den gamla oldsen hade varken 2 kretsar + abs. är en stor skillnad på modernare bilar.
Isak
Den hade en huvudbromscylinder och de övriga applikationerna 2 krets har inte med saken att göra, om det är problem med inre läkage i huvudcylindern påverkar bara om man får ett bortfall av en krets.
Och abs? hur tänkte du nu???
Förklara och utveckla ditt resonemang en smula.
Det rör sig om bromsar (hydraulik) inte om magi, så läckage eller luft inget annat.
Ett slutet hydrauliskt system är stumt det är själva meningen med att använda hudraulik är det svampigt/sjunker pedalen så har man luft eller läkage
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
om det är rätt luftat o nya ok ska det fungera? ett bra tips kan vara haka loss ett ok i taget pumpa ut kolven ca 15 mm o snabbt klämma in kolven med en polygrip o samtidigt hålla inloppet som högsta punkt med påfyllningslocket lossat. du evakuerar eventuell luft bakvägen. värt att prova. har förklarat i ett tid inlägg problem med ABS enhet på MB transportbilar.
Isak
Ett tipps jag fick av en mek var att man skulle ha tändningen på då man luftade bromsarna (med ABS) fattar inte varför men så sa han och det är en erkänt duktig mek och så kör jag med att ladda sys bakifrån.
Altså pumpa upp bromsvätskan bakvägen
oldtimersmc skrev:Ett tipps jag fick av en mek var att man skulle ha tändningen på då man luftade bromsarna (med ABS) fattar inte varför men så sa han och det är en erkänt duktig mek och så kör jag med att ladda sys bakifrån.
Altså pumpa upp bromsvätskan bakvägen
Exakt samma procedur som jag gör och har aldrig fått problem med luftningen. Har det blivit problem beror det på att något mekaniskt har pajat.
Hej
Har luftat systemet igen och hitta lite mer luft!
Det känns som det är mer luft i systemet, misstänker att det finns i bromsfördelaren. Hur luftar man där?

Det finns lite bromsvätska i bromsservot och det tror jag att det kom ifrån den gamle huvudcylindern, gör det något om det finns vätska där eller ska man ta väck detta? Hur får man i så fall väck bromsvätskan därifrån på det lättaste sättet?

Har ni några andra förslag på vad som kan vara fel?

Mvh Massive
Om jag vore dig skulle jag ÄNNU en gång, byta all vätska och märka upp nivån i behållaren. Allt tyder på att du har läck någonstans. Men vart.... Iaf. Märker du upp med spritpenne så ser du om den tar något. Känns som du behöver börja om från början. Tyvärr kan jag inte svara på hur ett servo funkar.
Tack för ett snabbt svar!
Får väl börja om ifrån början igen och se om jag hittar något denna gång!

Är det någon som vet hur man tar väck bromsvätskan ifrån servot om det inte kan vara kvar?

Ska på den igen ikväll, så tacksam för ett snabbt svar ifrån någon som vet!

Mvh Massive
Oljan i servot är ett sekundärt problem sjunker pedalen fortfarande så har du en läcka är den svampig så har du luft i systemet.
Bromsvätska har en otrevlig egenskap och det är att den löser upp lack för övrigt så vet jag inte vad den skulle kunna ställa till i den miljön den befinner sig nu.
Att byta all vättska om du redan gjort det lär inte hjälpa dig ett enda dugg
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]