Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndMal
Hej!

Får tacka för en bra guide, hade mycket nytta av den idag när jag monterade mitt drag. En fråga bara..
Janne_L skrev: Boxen behöver inte vara programmerad för regbesiktning.
Är det helt säkert? Fungerar elen utan att boxen är programmerad, eller kollar dom inte elen på reg.besiktningen?

Anledningen att jag frågar är att jag fick tag i en bes.tid tidigt imorgon bitti, så jag kommer inte hinna in till Volvo för programmering innan. Vore tacksam för ett snabbt svar från någon som vet!

En annan fråga när jag ändå är igång.. Den fyrkantiga 40A säkringen som följde med boxen, var ska den sitta? Det stod ingenting om den i monteringsanvisningarna som jag fick med. (en för draget, en för elen) Kan det var så att jag inte behöver den alls till min 2008:a? (såg att det fanns två olika versioner på säkringscentralen bak, min har tre "boxar")

Mvh
Andreas
av Lövet
RCE skrev:OT: På tal om hutlösa priser så läste jag i Automotor&sport att BMW tar mellan 3000-9000 att koppla ur krockkudden på bilens främre passagerarsida och Volvo ligger på ca 500kr om man saknar nyckelavstängning. Om informationen stämmer så måste man ju säga att Volvo iaf här ligger väldigt bra i pris.
Volvo tar 6000kr, inte 500kr till V70II och V50 i alla fall för att koppla ur. Måste byta bälte bland annat.
Användarvisningsbild
av hollan
dom kollar inte elen på bes därimot så luckan över kontakten är hel så i ditt fall är det bara och åka till bes 40a säkringen skall monteras även på 08 or du får gå in på volvocars och söka upp monteringsanvisningen till elen om ingen annan här kommer ihåg jag har för mej att den skall sitta i den svarta säkringshållaren och har jag inte helt för mej så passsar nog säkringen på ett ställe
Användarvisningsbild
av rosenlorden
andreas_lofgren skrev:
RCE skrev:OT: På tal om hutlösa priser så läste jag i Automotor&sport att BMW tar mellan 3000-9000 att koppla ur krockkudden på bilens främre passagerarsida och Volvo ligger på ca 500kr om man saknar nyckelavstängning. Om informationen stämmer så måste man ju säga att Volvo iaf här ligger väldigt bra i pris.
Volvo tar 6000kr, inte 500kr till V70II och V50 i alla fall för att koppla ur. Måste byta bälte bland annat.
Det är mycket riktigt det du skriver att man måste byta bälte. Men jag förstår inte nu när man har nyckelavstängning; innebär det att bältet man har varken är bra på det ena eller det andra nu? Ett slags mellanting? Bilia kunde inte förklara för mig varför man inte behövde byta bälte i en nyckelavstängningsbar...
av Jöns
Svaret står i instruktionsboken:

Om personen i passagerarsätet är under 140cm ska airbag vara avstängd.
Om personen i passagerarsätet är över 140cm ska airbag vara .
Då fungerar airbag ihop med bälte och bältessträckare.

Jag har fått airbag avstängd och bältet utbytt då min bil saknade nyckelavstängning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, men det förklarar ju fortfarande inte varför bältet inte behöver bytas när man stänger av med det s.k. PACOS, men behöver bytas om man stänger av krockkudden permanent.
Användarvisningsbild
av Variosboy
En gissning är att det i bilar utan avstängning fattas ett interface mellan bältets "styrning" och bilens säkerhetssystem på något vis och på bilar med avstängning så finns detta från början!?

Som sagt, en gissning bara.. Och stämmer den gissningen så är inget av bältena sämre än det andra, utan bara anpassade för olika möjligheter...
av AndMal
hollan skrev:dom kollar inte elen på bes därimot så luckan över kontakten är hel så i ditt fall är det bara och åka till bes 40a säkringen skall monteras även på 08 or du får gå in på volvocars och söka upp monteringsanvisningen till elen om ingen annan här kommer ihåg jag har för mej att den skall sitta i den svarta säkringshållaren och har jag inte helt för mej så passsar nog säkringen på ett ställe
Tack för svaret! Jag hann aldrig läsa ditt svar innan jag besiktade, men det var precis som du sa, dom kollar inte elen. Faktum är att i princip det enda han kollade var om jag hade monteringsanvisningen med mig, sen hissade han upp bilen på lyften lite snabbt (mest för syns skull tror jag), sen var det bara betalningen kvar.. alltihop tog max 2 minuter inkl betalning! :D

40A säkringen hittade jag inget om i monteringsanvisningen konstigt nog, men däremot i vanliga instruktionsboken. (ska sitta i den övre (svarta) boxen)

/Andreas
av SverreK
Halloj

Funderar på att montera själv, men känner mig tveksam till att skära i stötfångaren. Har en momentum så den är nerlackad. Någon som kan tipsa hur man skall göra detta bäst? Vilket verktyg? Tejpa någon sida? SKall man lägga på något som skyddar snittet??

Tacksam för tips
/Sverre
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]