Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Vilket jäkla skräp!

Råka vrida paj toppen på en utav dem. Sluta med att vi fick borra sönder huvudet för att sedan svetsa på en mutter. Fick inte svetsfogen o sitta riktigt så lämande den till Helmia Karlskoga. "Grispitt/vagina" o allt va det heter funkar inte. Dom va shyssta o lät mig ställa bilen där imorse oså tar dom den mellan andra jobb idag så jag slapp boka tid. Men nu behöver dom den ev till imorgon om dom inte hinner. ALLA 4 sitter som berget! Troligen så har idioten till däckfimra i våras inte haft på kopparpasta och kört mutterdragaren i bott!

Jag skulle få ge max 1500:- för alla 4 hjul och det får man väl ta nu så slipper man 1/11 när kylan kommit och däcken måste bytas.

Min egentliga fråga är - Vad göra om man INTE får bort dem med svetsning heller? Dvs om skiten sitter fast 110%?

Får man kanske skära sönder fälgen? och förutom fälg, vad mer kan tänkas gå sönder på vägen?
Användarvisningsbild
av isak
en riktig dorn o en slägghammare innan du svetsar så släpper dom! har fixat massvis med sådana där problem i mitt yrkesliv. skylla inte på mutterdragare! det är vitrosten som spänner fälgen extra mot navet.
för övrigt kasta allt vad låsmuttrar är åt helvete!
Isak
av LOTEZ
Yes - Enl Helmia så satt dom som fxn. Jag skiter i vilket. Dom måste bort :-)

På Bmw:n såg det annorlunda ut vill jag minnas.. Åhhh vad jag längtar till mars 2012! Ny bil då
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
LOTEZ skrev:Vilket jäkla skräp!

Råka vrida paj toppen på en utav dem. Sluta med att vi fick borra sönder huvudet för att sedan svetsa på en mutter. Fick inte svetsfogen o sitta riktigt så lämande den till Helmia Karlskoga. "Grispitt/vagina" o allt va det heter funkar inte. Dom va shyssta o lät mig ställa bilen där imorse oså tar dom den mellan andra jobb idag så jag slapp boka tid. Men nu behöver dom den ev till imorgon om dom inte hinner. ALLA 4 sitter som berget! Troligen så har idioten till däckfimra i våras inte haft på kopparpasta och kört mutterdragaren i bott!

Jag skulle få ge max 1500:- för alla 4 hjul och det får man väl ta nu så slipper man 1/11 när kylan kommit och däcken måste bytas.

Min egentliga fråga är - Vad göra om man INTE får bort dem med svetsning heller? Dvs om skiten sitter fast 110%?

Får man kanske skära sönder fälgen? och förutom fälg, vad mer kan tänkas gå sönder på vägen?
:mrgreen: Hei på deg har selv brukt volvo,s låsboltar og har aldrig hatt dette problem,jeg har i tillegg kjøpt et sett låsbultar fra usa som jeg bruker og de går ikke an ødlegge!!Meget solide,men de fra volvo er nok litt mer sårbare,men feilen mange gjør er at de drar til boltene altfor hardt,uten og bruke litt olje når man setter de på.Da er det aldrig problem og få løsnet dem!! :-)-)
av rd350
Inget fel på Volvos låsbultar! Mutterknackarna förstör dem! Smörj gängor och fälgarnas anliggningsytor, använd momentnyckel vid åtdragning, låsbult/mutter ska dras med samma moment som övriga bultar.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Volvos låshylsor är skitusla. Spåren är för grunda och godset i både bult och låshylsan är för klent. Slinter man en gång är det kört. Jag vet. Släng skiten. Vill de stjäla dina fälgar gör de så ändå
av oldtimersmc
Funkar utmärkt med grisfitta men man får vara bestämd vrida slå vrida slå med slägghammare och förlängare
Användarvisningsbild
av StringerBell
isak skrev: för övrigt kasta allt vad låsmuttrar är åt helvete!
Isak
Hur skall man fästa hjulen då, menar du?
Användarvisningsbild
av StringerBell
dieselmagnus skrev: Vill de stjäla dina fälgar gör de så ändå
Lägre självrisk på försäkringen med låsbult.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]