Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja! Var nere på meca här, och det plockade fram en flex och packning, men det jag tror inte den passar min bil, eftersom flänsen som bultas på katten, var inte fyrkantig på packningarna var till 10v,

Vad göra?
Ja det är den flexen jag har fått, har ej betalat den än, men packningen som ska sitta imellan är fyrkantig, och passade inte flexen, och då blev jag fundersam, ska montera ner det gamla idag och se om det är så att den ser annurlunda ut eller inte, Eller måste man ha packning imellan.

det står ju också att den flexen (1320-089930) pasar 20v från -01/96 med bultad fläns, Min är från -94, men jag har bultad fläns.
av *pettson*
Packningen ska vara fyrkantig. Den ska passa mellan främre röret och grenrörets fyrkantiga fläns.
Den runda delen är svetsdelen av flexen. Man markerar gamla flexens läge eftersom flänset inte passar om man vänder det fel. Kapar av precis ovanför gamla flexen. Lägger nya så den är i samma läge och så svetsar man ihop det. Vips har man ett helt grenrör bara att skruva dit igen.
av *pettson*
Uthil skrev:Men enligt hålen på packningen jag fick så harmonerar den inte med hålen i den nya flänsen, där bultarna ska monteras dit.
Har du provat packningen åt alla håll? För det är inte symmetriskt. Den passar bara åt ett håll om det är rätt packning.
Ja, vi provade åt flera håll, men icke, och enligt meca så beställde han hem två olika packningar, så hans råd var att plocka ner grenröret och komma in med det och vi skulle prova med den nya packningen, som han beställde hem, samtidgt kolla om det var rätt flex.

Men tänkte prova med avgasbandage, sånt man har till xtraktor rör och om det tätar, Kan ju fungera, Vad tror ni...
av *pettson*
Uthil skrev:Ja, vi provade åt flera håll, men icke, och enligt meca så beställde han hem två olika packningar, så hans råd var att plocka ner grenröret och komma in med det och vi skulle prova med den nya packningen, som han beställde hem, samtidgt kolla om det var rätt flex.

Men tänkte prova med avgasbandage, sånt man har till xtraktor rör och om det tätar, Kan ju fungera, Vad tror ni...
Fundera igen på nödreparationen..
Flexen är till för att fjädra. Väven är det som håller hela ditt rör uppe mot motorn överhuvudtaget. Brister väven helt så släpper det, helt. Det som är innanför är redan sprucket om det läcker ut avgaser. Avgasbandage för grenrör är vanlig glasfiber i princip. Den är inte på nåt sätt gastät.
Inget bandage fungerar. Det fungerar inte heller med pottaska, gips, avgaspasta, stripes i metall, stripes i plast.
Har svetsat nåt hundratal såna grenrör och sett dom flesta varianter på nödreparationer.
Åtkomst till delar och reparationen i sej är inte svårare än man vill göra sej egentligen. Men vill man göra ett litet problem till gigantiskt och dra på det, ja då går det ju att göra det med naturligtvis.
Flexen ska vara rätt flex, men jag har inte sett mecas irl, vet ingen som använt den. Biltema säljer iallafall rätt variant. Autoexperten och Mekonomen likaså.
Packningen visste jag inte att nån hade förutom Volvo.
Titta på bilderna nedan, beställ hem packningarna, hämta dom och och gå ut och gör det.. Det tar 2-3 timmar av ditt liv inkl demont/mont och svetsning.
Gör du det bra behöver du inte bry dej mer om det dom närmaste 10åren.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ok! Då har meca rätt flex, eftersom Biltemas ser precis likadan ut, Då köper jag den imorgon hos Meca, och beställer hem packningarna från Volvo, Jag behöver nya pinnbultar oxå, eftersom jag behöver nog skära av dom gamla.

Och tack Pettson för bilderna. och förklaringen... åter igen.

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]