...

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Applåd "pettson" !!
En strålande sammanfattning om hur det blir när politiker, oberoende av varandra, bestämmer regler i ett samhälle dom inte har minsta erfarenhet av att leva i...

Såklart ska man int blanda alkohol med nåt slags framförande av något fordon eller nåt annat heller för den delen, inte ens tingestar med mindervärdeskomplex vars framfart tydligen mäts i meter/sekund :wink: , kan bli rätt otrevliga efterverkningar tydligen :lol:
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:Notera: Min personliga ståndpunkt är att inte blanda alkohol med fordonsframförande alls, oavsett om man är på den lagliga sidan.
Och jag håller inte med dig alls ;) Min bil dricker nästan bara alkohol.... Tvärtemot mig, som aldrig har tid. När jag var i utomlands 2003 köpte jag en flaska Captain Morgan Gold, jag har kvar knappt halva fortfarande.
av Provocative
erikn skrev:
*pettson* skrev:Notera: Min personliga ståndpunkt är att inte blanda alkohol med fordonsframförande alls, oavsett om man är på den lagliga sidan.
Och jag håller inte med dig alls ;) Min bil dricker nästan bara alkohol.... Tvärtemot mig, som aldrig har tid. När jag var i utomlands 2003 köpte jag en flaska Captain Morgan Gold, jag har kvar knappt halva fortfarande.
Det här forumet är till för att hjälpa varandra och självklart kan jag hjälpa dig med din kapten :wink:
Användarvisningsbild
av erikn
:lol: :lol:
av llesrof
Pettson... du måste vara 20 för att köpa vin också. Min personliga uppfattning är att man kan höja åldersgränsen på en hel del saker, till exempel att köpa alkohol på krogen, ta körkort och rösta.
av *pettson*
llesrof skrev:Pettson... du måste vara 20 för att köpa vin också. Min personliga uppfattning är att man kan höja åldersgränsen på en hel del saker, till exempel att köpa alkohol på krogen, ta körkort och rösta.
I motala fanns iallafall vin som du fick köpa vid 18års ålder på systembolaget. Har inte varit inne där nu på några år så..
Men kanske är det borttaget? Vad vet jag.
av Provocative
*pettson* skrev:
llesrof skrev:Pettson... du måste vara 20 för att köpa vin också. Min personliga uppfattning är att man kan höja åldersgränsen på en hel del saker, till exempel att köpa alkohol på krogen, ta körkort och rösta.
I motala fanns iallafall vin som du fick köpa vid 18års ålder på systembolaget. Har inte varit inne där nu på några år så..
Men kanske är det borttaget? Vad vet jag.
Det här är väll egentligen inget att hänga upp sig på. Men när min tös var 19 så fick en nära släkting till henne köpa ut åt henne. Den släktingen ruckar på de lagar han anser är obefogade. O då handlade det om just en flaska vin. Däremot fick hon supa sig dyngrak på krogen.
Norge har däremot diferentierade åldrar. 18 för vin och lättare drycker och (tror nu) 21 på starkare drycker.
Men de har inte diferetierade promillehalter för bilkörning.
av *pettson*
Danmark, ett land som man funderar på ibland, iallafall jag funderar på om dom läser sina egna lagar innan dom går i bruk?
Alkoholförsäljning (källa: http://www.visitdenmark.se/sverige/sv-s ... +-veta.htm)
Öl, vin och sprit säljs i vanliga matvaruaffärer samt i specialbutiker.
Alkohol får inte säljas mellan 20-06.
Man måste vara 16 år för att köpa alkohol i affärerna.
Åldersgränsen för att köpa alkohol på restauranger och i barer i Danmark är 18 år.
Tillägg hittat på expressen från 2004 när åldersgränsen infördes. (nedan)
Gäller även vid import från andra länder, förutom öl. Vid import av öl då gäller inte åldersgränsen alls.
16års gräns för tobak och tobaksrelaterade produkter (papper, filter, snus,pipor osv).
Användarvisningsbild
av Guligan
På tal om Danmark så hade de förr väldigt "generösa" regler för tillåten alkoholhalt i trafiken. Jag har släktingar på Irland, där tvekar ingen att köra hem efter pubrundan (de bor visserligen på landet) Har för mig att upp till 0,8 promille är tillåtet. Det är ganska mycket...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]

Ja kanske gjorde fel, ja mätte på den s[…]

Trasig Renault Scenic

Har haft vilopaus några dagar, väntat p[…]

Bygga ”busbil”