NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#573765
Letar efter en S40N 2004 – 2007 med 140, 145 eller 170HK motor.
Jag vill få rätt stuk på den genom att montera sänkningsfjädersats och 19 tums Graphite-R fälgar. Planerar även att nedlacka den. Jag har läst om sänkning på forum och jag blir bara mer osäker på vad som blir bra. Bifogar ett par bilder på stuket jag är ute efter. Vill helst att bilen ska se ut som den vita bilen, alltså så låg som möjligt men dom andra två ser bra ut också.

http://i54.tinypic.com/2hqgqr5.png (2005 R-design T5 tror jag)
http://i52.tinypic.com/k96pmw.png (2005 170HK)
http://i53.tinypic.com/bjie8m.png (2005 170HK)

Nu till frågorna:

1. Vilket fabrikat på sänkningsfjädersats ska man köpa? Jag har tittat på dessa:
http://www.vparts.se/sv/artiklar/sankni ... _40mm.html
http://www.vparts.se/sv/artiklar/hr-san ... n-04-.html

2. Räcker det enbart med att byta fjädrar eller bör jag byta dämpare också?

3. Räcker 35 eller 40mm sänkningsfjädersats för att få sänkning som på bilden?

4. Måste man kalibrera om ljuset? Se denna länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p477299

5. Äter en sänkning däck? Se denna länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p536003

6. Är det risk att det inte går att ställa framvagnen/4-hjulsinställning efter sänkning?

7. Blir bilen ”gungig” om jag sänker den?

Är enormt tacksam om jag får tips om hur jag bäst får rätt stuk på min nästa bil.
#573802
Jag kör med HR som sänker 35 mm. utan att byta dämpare. jag fick 2a på besiktningen för att mina ljus va för högt inställda efter sänkningen. jag gjorde även en 4hjulsinställningen efter sänkningen så att den inte skulle slita däcken snett. Bilen blir inte Gungig, tvärtom enligt mig.
#573805
For meg så virker det som bilene på bildene er senket ulikt. Den hvite ser ut som er senket 40mm + og den sølvgrå 35mm.

1. Jeg ville gått for 35mm H&R istedet for 40mm (som jeg har på min V50 og er meget godt fornøyd med 215/45-18 dekk). Da må du evt. vurdere om den sølvgrå bilen er senket for lite etter din smak. Husk også at du skal kjøre med bilen etterpå og at det snør i Sverige på vinteren....

2. Hvis planen din er en så lav bil som mulig, bør du gå for justerbare dempere (coilovers), hvor 30-70mm er vanlig justeringsmulighet. Tenk også på at dekkdimensjon og ET på felgene har mye å si hvis du skal ha en veldig lav bil.

3. Se svaret øverst (bilene er senket ulikt).

4. Ja, det må du.

5. En senk kan ete dekk utrolig fort. En firehjuls justering MÅ du ja hvis du har planer om å senke så mye som du tenker på. For å nevne en tilfelle med en kompis av meg som har en BMW 5 serie. Selv etter justering, sliter han opp bakdekkene sine på en (1) sesong :shock: ..... Det er litt ulikt på Volvo hvor man også kan justere camber vinkelen.

6. Det skulle ikke være noe problem (i alle fall med "moderat" senk: 20-40mm).

7. Ikke hvis du benytter deg av kvalitetsfjærer ved moderat senkning, eller kvalitets coilovers ved ekstrem senkning. Det du føler er at demperlengden blir kortere ved kortere fjærer. Dumper i veien vil føles mere kontante og vil bilen vil ikke "flyte" like mye som før.
Husk at gode coilovers koster fort 15.000. Personlig ville jeg ikke kjøpt noe til 5.000 i den tro at disse skal være "gode nok". Men det kan sikkert andre svare på.

Tenk etter hvorfor du skal senke bilen. Er det fordi den skal se ut som en STCC bil, eller er det for at du skal få en bedre kjøreopplevelse, med et stuk som er mye penere enn original. Er det for det siste, kan jeg anbefale 35mm H&R fjærer. Da får du en bil som ligner den sølvgrå bilen.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]