Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Automat och under 120 g/km kan jag faktiskt inte komma på någon bil som har.

Passat TSI Ecofuel har fortfarande kvar sina förmånsvärdesreduktion samt V70II AFV.
Jag förstår inte hur racetwin2 kan få så bra siffror i sin kostnadskalkyl. Jag har fått siffror på Passat Ecofuel(gas) och Multifuel (etanol) och det skilljer ca 500 kr i månaden efter årsskiftet. Men det gäller bara i två år. Etanolbilen har blivit ca 250 kr dyrare i månaden efter årskiftet och det är inga stora pengar i sammanhanget. Etanolbilarna klassas fortfarande som miljöbil efter årsskiftet. Jag själv kommer troligen att välja en T4F med automat.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:Etanolbilarna klassas fortfarande som miljöbil efter årsskiftet.
Ja, skamligt vore det annars.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:Jag förstår inte hur racetwin2 kan få så bra siffror i sin kostnadskalkyl. Jag har fått siffror på Passat Ecofuel(gas) och Multifuel (etanol) och det skilljer ca 500 kr i månaden efter årsskiftet. Men det gäller bara i två år. Etanolbilen har blivit ca 250 kr dyrare i månaden efter årskiftet och det är inga stora pengar i sammanhanget.
Ja det är nedsättning av förmånsvärdet på max 8000 kr/år som försvinner på etanolbilarna. Det blir max 667 kr/mån brutto mer i förmånsvärde, efter skatt blir det netto 333 kr/mån mer vid t.ex. 50 % marginalskatt. Inget som kommer att påverka mina bilval i framtiden, men det visste ju staten redan. :wink: För arbetsgivaren tillkommer dock 210 kr/mån i högre arbetsgivaravgift.
Andreas:
Nya BMW 120d (nya 1-serien) är miljöklassad även med Automat om jag inte minns helt fel!
(Även 118d om den passar bättre).
/R
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:Jag förstår inte hur racetwin2 kan få så bra siffror i sin kostnadskalkyl.
Inte jag heller. Hittills är nedsättningen av förmånsvärdet 40% dock max 16.000 kr/år för gasbilar. Det blir 1333 kr/mån brutto och 667 kr/mån netto vid 50% skatt. För arbetsgivaren blir det ca 420 kr/mån mindre i arbetsgivaravgift. Jag tror att ingångsvärdet i kalkylen dessutom är motsvarande värde av bensinbil, dvs. ev. extrakostnad för AFV blir det inget förmånsvärde på. Men 1500-2000 kr/månad i lägre kostnad kan det inte bli. Om allt detta blir samma eller ändras till kommande år vet jag inte, men jag tycker mig ha förstått att reglerna föreslås bestå för gasbilar i åtminstone två år till.
av Lövet
ricopet skrev:Andreas:
Nya BMW 120d (nya 1-serien) är miljöklassad även med Automat om jag inte minns helt fel!
(Även 118d om den passar bättre).
/R
TS: "Då jag har tjänstebil [...] och har tre barn så är inte valet lätt."

Svårt att kombinera med 1-serie :wink
och takbox :D
av AllanB
V60n är dyr inget snack om det men också bättre på de flesta punkter än V50. Tror jag har läst att nypriset har sänkts 5k på V60 och höjts lika mycket på V70 till my12 just för att göra skillnade större.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]