Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
självklart har man räknat på att det fasta priset motsvarar en lagom förtjänst.

men du som kund blir inte lidande av ifall du får "fel" mekaniker (lat eller okunning så det tar tid)

oftast så blir det inga till läg när nått struler, men om man fåt göra stora åtgärder så blir det till lägg, då detta inte ingick i det fasta priset.

sen så fins det säkert dåliga verkstäder som inte tar det mästa "gratis" när dom lämnat fast pris, men dom ska ju inte få själpa alla andra....

--------------------------
fast pris är MYCET BRA!

om man ringar o frågar - vad koster byte av vatten pump på min bil, så kan man få svar på att det kostar 5000:- & då ingår kamremsbyte för det måsta man göra....

detta är ju ett mycke bätrre svar än - ja vi tar 300:-/tim + matrial.
av zenobia
Tror inte att det finns någon verkstad som svarar att vi tar x kronor per timme.

Däremot svarar verkstäderna att dom tar olika mycket för att utföra ett jobb. Ringer du Nisse på hörnet så är han troligtvis billigare än den store koncernmedlemmen. Dvs Nisse på hörnet tar mindre per timme utfört arbete eftersom han har lägre overhead-kostnader.

Så för att knyta ihop min säck...
"Betalar man någon de timpriser som en "märkesverkstad" debiterar antar man (kanske felaktigt) som kund att man får vad man betalar för. Dvs ett fyra gånger så bra utfört arbete. Men jag kanske lever kvar i ett gamalt föråldrat tankesett? "
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Tror inte att det finns någon verkstad som svarar att vi tar x kronor per timme.

Däremot svarar verkstäderna att dom tar olika mycket för att utföra ett jobb. Ringer du Nisse på hörnet så är han troligtvis billigare än den store koncernmedlemmen. Dvs Nisse på hörnet tar mindre per timme utfört arbete eftersom han har lägre overhead-kostnader.

Så för att knyta ihop min säck...
"Betalar man någon de timpriser som en "märkesverkstad" debiterar antar man (kanske felaktigt) som kund att man får vad man betalar för. Dvs ett fyra gånger så bra utfört arbete. Men jag kanske lever kvar i ett gamalt föråldrat tankesett? "
ofta så är inte skilnaden att du får 4ggr så bra arbete, utan att du får arbetet utfört på rätt sätt med vad allt det inebär!

o snackar du om nisse runt hörnet, så tar ialla fall dom häromkring betalt i timme!!! = du kan få betala mer än på merkesverkstan, inte helt ovanligt har det visatsig, men folk kollar inte då dom har förutfatade meningar!
av Pebben
Detta är ganska enkelt... Personer som använder fastpris tjänar i stort sätt alltid mer än någon med timpris. Den stora fördelen som kund är att man vet vad man betalar även om någon sölar eller liknande. Nackdelen är såklart att man i längden betalar ett högre pris eftersom det även i fastpriset är inräknat att någon ibland sölar.
Dessutom är inte alla lika snabba.
Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]