Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusRis
På tomgång och upp till ca 1800 rpm så går motorn ej på alla cylindrar, över 1800 så går den på alla cylindrarna som den ska. Är det en tändkabel som är kass? Dom är märkta 04 34 vilket jag antar är tillverkningsår/vecka. Ska jag byta tändstiften också om jag byter tändkablar?
av MagnusRis
Nu har jag kollat felkoder och fick följande:

A2: 1-3-1
A6: 3-2-4
A7: 1-2-2

A2 = 1-3-1 LH 3.2 LH 2.4 - Varvtalssignal från tändsystemet saknas vid start
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignal saknas vid start

A6 = 3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

A7 = 1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Vad gör jag nu?
av *pettson*
MagnusRis skrev:Har haft bilen inne på verkstad och det är ingen komp på 5:ans cylinder. :(

Det var den bilen det.
? Varför är bilen totalt dömd för att du saknar komp på en cylinder?
av MagnusRis
Ja, dom (volvoverkstan) sa att det kostar runt 10 000 kr att laga. Men du har kanske något bättre förslag? Trivs bra med bilen annars så vill helst inte skaffa en annan på några år, om möjligt.
av *pettson*
MagnusRis skrev:Kan ev få tag på en komplett topp. Är det "bara" att skruva bort det gamla, på med ny toppackning, skruva dit den "nya" toppen och så är det klart?
Nej..
Det är ingen moped du har på gården..
Gör lite sökning i forumet över topplock osv. Så bör du hitta nån arbetsbeskrivning. Orkar inte skriva en lång sån igen.
Men det är mer komplicerat än att bara flytta över. Räkna med mellan 5-8 timmar beroende på skicket på topp nr 2.
För en van mekaniker som har verktygen.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]