Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#573418
Att någon sitter still i stolen i 10 månader är bättre än att någon kliver i och ur under en längre tid. Man måste jämföra med vad man får för samma pengar. Vi jämför inte 2 år gammal taxi med 2 år gammal privatbil/tjänstebil med lägre miltal för då är ju inte pengarna ens i närheten. Vi jämför kanske 6 år gammal bil med "normalt" miltal och 2 år gammal taxi. Då är det inte lika självklart vart slitaget är högst.
av SlimShady
#573424
Mwi skrev:
SlimShady skrev: Sen är man lite pedant av sig, vill inte att bilen ska ha körts av en som ser bilen som en vinstmaskin utan känsla för den.
Om man skall köra in pengar så måste man sköta service så att inte bilen stannar för då kör man inte in pengar så en taxi bör vara ganska välvårdad/servad. En trasig automat behöver inte bli så dyrt Jönköpings Bildemontering har mycket nyare Volvo delar till en rimlig peng :D Kan däremot tänka att det finns "udda" slitagedelar exempelvis förarstol, gångjärn.
Jo, att servicen sköts är ju naturligt. Men vad jag tänkte på är till exempel lacken och övrig kosmetika. Har haft en C70 som tidigare tjänstgjorde i ett företag där han hade lastat någon form av järnbalkar kors och tvärs, det var märken i skinnet och hål i golvet - dessutom var bagaget repigt och rostigt pga vanvård. Inte för att man kör järnbalkar i en taxi men hoppas ni förstår vad jag menar.

Edit: Ni kan ju själva läsa lite här: http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Senast redigerad av 1 SlimShady, redigerad totalt 0 gånger.
av ak84
#573426
Om den inte gått så mycket som taxi inne i stan utan på motorväg och landsväg så är väl det mycket bättre för växellådan?
av SlimShady
#573429
ak84 skrev:Om den inte gått så mycket som taxi inne i stan utan på motorväg och landsväg så är väl det mycket bättre för växellådan?
Mycket bättre, inte lika många växelbyten och byten från P-N-D osv.
Användarvisningsbild
av betterlead
#573459
Klart att en droska slits mer i praktiskt taget varje detalj.
En chaffis går i och ur bilen många gånger - sliter på sätena. Han sitter dessutom mycket mer än privatbilisten i sätet då bilen står stilla.
Passagerarstolarna slits mycket, mycket mer än på privat/tjänstebilen. Dörrar stängs och öppnas. Slås t o m igen våldsamt av passagerare. Lacken slits också mer. En taxi går normalt mycket mer i stadstrafik. Allt slits då mer, från varje liten spak och ratt, till gummibussningar, knutar och leder. Spyor! And on it goes. Generellt...

Jag har inte gjort en vetenskaplig undersökning, utan det är ett ganska logiskt antagande och lite skvaller från bekanta som kört taxi, en gång i tiden. Är du egen droskägare, är det kanske lite annorlunda, men anställda chaffisar bryr sig knappast om att vårda bilen.
IMHO.
av Mwi
#573471
andreas_lofgren skrev: Man måste jämföra med vad man får för samma pengar. Vi jämför inte 2 år gammal taxi med 2 år gammal privatbil/tjänstebil med lägre miltal för då är ju inte pengarna ens i närheten. Vi jämför kanske 6 år gammal bil med "normalt" miltal och 2 år gammal taxi. Då är det inte lika självklart vart slitaget är högst.
En mycket bra sammanfattning :-)-) Vad får man för 100,000?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]