Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev: V70N anser jag vara en på de flesta sätt sämre bil, framförallt komfortmässigt men även utrymmesmässigt. Om man står ut med ett äldre utseende, sämre ljudisolering och mindre utrymmen så visst kan man spara en del pengar.
Tveksamt påstående med tanke på att V70II är väldigt mycket Ford Mondeo :-O) Så kvalitetsmässigt tror jag V70N är bättre men på det övriga håller jag med dig.
Nu vill jag att du preciserar vilka delar som är Ford Mondeo. Låt mig gissa att du inte kan det.
Stopp och belägg nu, jag har haft nya modellen av Mondeon och kan säga att man kan inte jämföra kvalitén på Mondeon och Volvon. Det skiljer en massa kan jag säga. ljudnivån är på volvons sida, skramel på inredning även här tar volvo hem segern elfel och massa annat tjafs även här vinner volvo. Jag tröttnade på min Mondeo när den rullat 3500 mil och droppen var när växellådan fick monteras ner för byte av skiftgafflar. Enda felet hittils på Volvon är siren byte + slitdelar men det räknar jag inte som fel. Min Volvo har nu rullat snart 14000 mil och känns fortfarande fräschare än Mondeon jag hade.
Mondeon av senaste snitt och V70II delar samma bottenplatta.
Bottenplattan har väldigt lite att göra med upplevd kvalitet, då ingen inredning eller exteriör ingår i bottenplattan.
Såvitt jag vet är bottenplattan egentligen faktiskt i dess största bemärkelse inte fysiska delar, utan konstuktionslösningar eller designer - sätt att tänka och lösa vissa problem på. Naturligtvis delas en massa separata komponenter också, från fjäderben till plastclippet som håller batterikablaget, men såvitt jag har förståss, så är det inte detta som är bottenplattan.
Väldigt mycket av systemen i bilar av idag kommer ju från underleverantörer, som även skeppar saker till anda konkurrenter. Borsch är väl t.ex. en enorm leverantör till bilbranschen, som helhet, med kunder som volvo, saab och VW-koncernen...
V70II och nya Mondeo må dela upp till 50% av sina tekniska lösningar, men volvo och volvoägare kommer aldrig kännas vid den siffran. Fordägare jag mött har däremot poängterat att "de faktiskt har en V70II, med annat märke i fronten, mer utrustning och 100 000 kr rabatt"... något som jag personligen inte håller med om.
Steff 99 skrev:
StefanN skrev:1. Jag skulle aldrig köpa nåt från KVD, googla lite så ser du varför.
Skillnaden på vad som aktioneras ut på KVD och det som säljs på exv.Bilia är hårfin.
Merparten av bilarna som säljs från båda är före detta tjänste /leasingbilar som lämnas/byts in till försäljning från finans/leasingbolag.
KVD är mycket bättre på att beskriva skicket och felaktigheter än vad den vanliga bilhandel är .
Man ropar in en bil på KVD och får den i det skicket som det har men den är inte rekonditionerad som från en bilhandlaren som döljer skicket och där säljs "samma" bil som "mycket välvårdad"
Köper man en bil från KVD, Bilhandeln eller privat via Blocket är nog risken lika stor eller liten att få en dålig bil..
Har kikat på KVDs bilar och min uppfattning är att nästan alla tjänste/leasing bilar säljs av bilfirmorna själva efter de kommer tillbaka från leasing, det som är totalt hopplöst nedsunkat och bortom all räddning även av världens absolut bästa recondare lämnar man över till KVD för att kränga till någon som inte ont anande person som köper utan att få någon som helst garanti då det är akutionsform.

Ingen rekondare i världen jag har träffat kan polera upp inredning där massor av detaljer fattas, är späckta eller totalförstörda, hur recodar man skinnsäten med stora hål, eller textilsäten med brännhål rakt igenom efter fimpar :-O) . Samma med utsidor med alldeles för stora skador där det behövs plåt/lack jobb för att fixa. Där räcker ingen polering/vaxning.
Snacksalig skrev:Fordägare jag mött har däremot poängterat att "de faktiskt har en V70II, med annat märke i fronten, mer utrustning och 100 000 kr rabatt"... något som jag personligen inte håller med om.
Det där är populärt bland Skodafolket också. "Jag har minsann sparat 100.000kr och min bil är samma som Audi A6".

-Nä, det är den fan inte. Den har vissa delar från förr-förra generationens A6, är byggd på hälften av tiden, och till halva kostnaden.
SlimShady skrev:
Spoiler »
Stämmer inte, eller ja, KVD redovisar ju skador på ett bra sätt. Men alla dessa leasingbilar/liknande är vanligtvis riktiga rishögar. Trasig plast, plåt- och lackskador. Enda fördelen är väl att de oftast är fullstämplade i boken - men motorn är ju inte körd av en privatägare som är rädd om bilen. Vill man ha en billig bil med lite utrustning och en del skador är det väl en bra affär. Vanliga bilhandlare har ett annat utbud av bilar som inte går att jämföra.
Jag kan inte hålla med om detta. Jag jobbar extra på saab-åf och vi får av samma anledningar in buntvis med 2-3 år gamla leasingbilar. Det är helt enkeltså den allra största strömmen ganska nya begbilar kommer tillbaka öht. De som köper en sprillans såpass dyr bil privat kör den oftast längre än så. Självklart finns massor av undantag, men procentuellt är de få. Köper du en 2-3 år gammal kärra hos ÅF så är det helt enkelt väldigt hög sannolikhet att det är fd leasingbil. Har man valt en sproilans v70 eller 9-3 som sin förmåns/tjänstebil är man ju oftast rätt rädd om hur den ser ut också, klart man vill ha en fräsch bil.
Personligen har jag inte märkt nån större skillnad på skicket. Om vi inte pratar småbilar som går hos kommun, hemtjänst, osv. Det är söndertrasade lik med lite smink på. De går ju i tjänsten på ett annat sätt, då behandlar folk dem som de vore ett skrivblock eller annat ersättligt.
Postbilar är också ett elände.
crumpets skrev:[ Jag jobbar extra på saab-åf och vi får av samma anledningar in buntvis med 2-3 år gamla leasingbilar
Intressant, men vad gör ni med dessa buntvis med bilar, lämnar ni alla till KVD, det trodde jag inte? Jag upplever det som att man själv försöker sälja de som är fina/lättsålda och man kan tjäna pengar på och lämnar bort vraken till tex KVD där de krängs utan garanti eller ansvar.
De som påstår att tjänstebilar är sönderkörda och dåliga bilar brukar vara de som aldrig haft någon eller ens känner någon som har det.

I verkligheten så står en majoritet av tjänstebilsköparna för stora delar av värdeminskningen genom bruttolöneavdrag och lämnar man in en risig bil så slår det direkt mot privatekonomin.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]