NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaS83
Precis som CrossFireX säger, och andra tidigare i tråden, NightBreaker PLUS lyser riktigt bra.
Tyvärr lyser det inte speciellt mycket LÄNGRE, men där det lyser får man bra ljus iallafall.
Användarvisningsbild
av nikco
Finns ju en relativ lätt lösning av xenonkonvertering.
Anledningen till att den inte går igenom på besiktning är automatisk nivå reglering. Xenonkungen har ett nivå reglerings kit som man kan köpa, vet dock inte om dom godkänner detta heller. Jag gjorde en konvertering på min s60 genom att köpa originala xenon strålkastare, men fick bilen underkänd för den saknade automatisk nivåreglering. Så risken för dom underkänner det är väll beroende på deras kunskaper.
av CrossFireX
nikco skrev:Finns ju en relativ lätt lösning av xenonkonvertering.
Anledningen till att den inte går igenom på besiktning är automatisk nivå reglering. Xenonkungen har ett nivå reglerings kit som man kan köpa, vet dock inte om dom godkänner detta heller. Jag gjorde en konvertering på min s60 genom att köpa originala xenon strålkastare, men fick bilen underkänd för den saknade automatisk nivåreglering. Så risken för dom underkänner det är väll beroende på deras kunskaper.
Kan fungera, vet dock inte hur bra deras kit är. Risken finns att besiktningsmannen anar att något inte stämmer och börjar leta efter ballaster, varningstexter, sensorer etc... ;)
Användarvisningsbild
av nikco
CrossFireX skrev:
nikco skrev:Finns ju en relativ lätt lösning av xenonkonvertering.
Kan fungera, vet dock inte hur bra deras kit är. Risken finns att besiktningsmannen anar att något inte stämmer och börjar leta efter ballaster, varningstexter, sensorer etc... ;)
Ja precis vad jag menade, men det är ju eller borde vara att hänvisa dom till att man har automatisk nivåreglering. Och ifrågasätta deras kompetens/kunskap om detta ifall dom ogillar detta. Risken är väll då att du underkänner beroende på deras humör :D

Det har man ju vart med om tidigare.. :)

Men det är ju bara läsa på om det, hur man får det godkänt på besiktning. Alltså vad kraven är, och så vitt jag vet så är det enbart automatisk nivåreglering.
Oavsett installation osv.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, det verkar stämma att det endast kontrolleras att automatisk ljusnivåreglering fungerar på xenon. Men samtidigt kollas att strålkastarna inte har "ändrat utförande" t.ex. är xenonkonverterade. Så jag gissar att på nyare bilar som omfattas av helbilsgodkännande (och troligen även på äldre bilar) så innebär "ändrat utförande" problem oavsett om fungerande ljusnivåreglering finns eller inte.

TSFS 2010:84 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Funktionskontroll
Gasurladdningslampa (xenon): Funktionskontroll på automatisk ljusnivåreglering anses vara utförd om strålkastarna har rätt inställning.
Upptäcks brister spontant på utrustning för nivåreglering som innebär att den inte fungerar eller har möjlighet att fungera görs bedömning enligt "Grund för bedömning" nedan.

Grund för bedömning

Helljusstrålkastare:
- ur funktion
- kontrollampa ur funktion
- kontrollampa saknas (1985)
- påtagligt bristfällig fastsättning/saknas
- påtagligt felriktad

Halvljusstrålkastare:
- en sida ur funktion
- båda sidor ur funktion
- påtagligt felaktig ljusbild (inte bländande)
- påtagligt felriktad i sidled (inte bländande)
- påtagligt bristfällig fastsättning/saknas
- bländande ljus (fel ljusbild eller felriktat i sidled)
- nedvinkling för stor
- fler än två lyser samtidigt (gäller inte utryckningsfordon och bussar i yrkesmässig linjetrafik t.o.m. 1984)
- gasurladdningslampa, automatisk ljusnivå- reglering ur funktion
- gasurladdningslampa, strålkastarrengörare saknas

Dimstrålkastare:
- felaktig inkoppling
- kan lysa utan att bakre positionslykta lyser
- bländande ljus, < 10 cm/10 m
- påtagligt bristfällig fastsättning
- felplacerad, skymmer föreskriven belysning
- fler än två lyser samtidigt (gäller inte utryckningsfordon och bussar i yrkesmässig linjetrafik t.o.m.1984)

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.
Användarvisningsbild
av nikco
Hmm, läste igenom detta.

Med detta så gör jag mig införstådd att konvertering av halogen till xenon på helljuset eller dimljus inte är godkänt på besiktning.
Tycker jag är lite knepigt eftersom helljuset inte ska ha någon förbindelse till kraven på halvljus.
Samma med dimljus, men med dessa räcker det att man rycker säkringen innan man kör in på besiktningen.
av Bullsnah
Helt klart intressant att de som säljer Xenon på eftermarknaden har börjat komma med nivåreglering. Om man vill ha med nivåreglering så hamnar slutnotan på 2885:- för xenon till V50 (hos xenonkungen.com), det är då xenonkit + ALS + Canbus Interface för ALS. Kan någon bekräfta om det är värt pengarna eller ej?
Senast redigerad av 1 Bullsnah, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Du kan fortfarande inte passera besiktningen om inte ljusbilden är korrekt vilket den i stort sett aldrig blir vid en konvertering.
av CrossFireX
Bullsnah skrev:Helt klart intressant att de som säljer Xenon på eftermarknaden har börjat komma med nivåreglering. Om man vill ha med nivåreglering så hamnar slutnotan på 2190:- för xenon till V50 (hos xenonkungen.com). Kan någon bekräfta om det är värt pengarna eller ej?
Att köpa nivåreglering: Nej (Speciellt om man har öppen reflektor)
Att eftermontera xenon och byta ut mot halogen vid besiktning: Ja

Dock är jag fortfarande emot eftermontering av xenon i halvljus då det bländar som f*n. Helljus skiter jag i vilket :)
Användarvisningsbild
av nikco
CrossFireX skrev:
Bullsnah skrev:Helt klart intressant att de som säljer Xenon på eftermarknaden har börjat komma med nivåreglering. Om man vill ha med nivåreglering så hamnar slutnotan på 2190:- för xenon till V50 (hos xenonkungen.com). Kan någon bekräfta om det är värt pengarna eller ej?
Att köpa nivåreglering: Nej (Speciellt om man har öppen reflektor)
Att eftermontera xenon och byta ut mot halogen vid besiktning: Ja

Dock är jag fortfarande emot eftermontering av xenon i halvljus då det bländar som f*n. Helljus skiter jag i vilket :)
Det med nivåreglering va en tanke på en lösning. Kan inte heller säga att det är värt det. Och det med ljusbilden på konverterat halvljus på mötande fordon driver iaf mig till vansinne!
Slutnotan blir hög om man vill ha det korrekt och godkänt vid besiktning.
Original xenon,
Installation av automatisk nivåreglering.
Är också en lösning med då är det mer än 3000kr
Är man villig att lägga ut dom pengarna så visst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]