Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Ankan
Skulle behöva byta endast ena däcket fram pga snedslitning. Måste man ha precis samma däcktyp på båda sidor? (Förtydligande; samma märke och modell alltså.) Om inte, finns det nackdelar eller spelar det ingen roll alls?
av Addekarlsson
Märke mm spelar ingen större roll. Däremot bör du byta båda, eftersom man ska ha så lika rullomkrets som möjligt för abs mm.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
Addekarlsson skrev:Märke mm spelar ingen större roll. Däremot bör du byta båda, eftersom man ska ha så lika rullomkrets som möjligt för abs mm.

Mvh/ Adde
SÅ noga är det inte med omkretsen för bilens system, man bilen kan ju dra sentt om man har olika omkrets.
men det är en stor fördel att ha samma mönster på samma axel.
bilen har då "sama" grapp på olika underlag.
Användarvisningsbild
av Loner
Ankan skrev:Skulle behöva byta endast ena däcket fram pga snedslitning. Måste man ha precis samma däcktyp på båda sidor? (Förtydligande; samma märke och modell alltså.) Om inte, finns det nackdelar eller spelar det ingen roll alls?
SBP / polisen gillar inte att man har olika däck..

Olika däck fram och bak är okej, men inte olika fram eller bak.

/L
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Loner skrev:
Ankan skrev:Skulle behöva byta endast ena däcket fram pga snedslitning. Måste man ha precis samma däcktyp på båda sidor? (Förtydligande; samma märke och modell alltså.) Om inte, finns det nackdelar eller spelar det ingen roll alls?
SBP / polisen gillar inte att man har olika däck..

Olika däck fram och bak är okej, men inte olika fram eller bak.

/L
Det är väl bara dimensionerna som är viktiga? Man får väl ha ex. vis ett Continental och ett Fulda på samma axel, så länge som båda är t.ex 205/55 R 16? Det här med däck har jag aldrig förstått mig på... ;)
av alan
Om du kör lugnt (normalt) så spelar det ingen störe roll. Så länge det är samma dimension. att det skulle vara olagligt har jag lite svårt att tro. Då det är lagligt att använda ett "nöd hjul". Men är inte 100.
Användarvisningsbild
av Driver64
På Vägverkets hemsida står det att "däcken ska vara av samma typ", vad nu detta med "typ" egentligen betyder... :???:
av alan
Kollade med bilprovningen enligt dom så var det lagligt, sen sa dom lite annat som jag inte riktigt håller med om. Bla att regumerade däck hade sämre vägrep en utslita vinterdäck osv.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]