...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Myndigheters attityd om alkolås är mkt förvånande. Ett försäkringsbolag borde ju jubla över alkolås i bilar och premiera det.
Vad gäller nya bilar är det än mer förvånande. Personligen har jag inte råd med dyrare bil än 100 000kr så att lägga 10% på eftermontering är otänkbart för mig. Vet ändå att jag aldrig gör om misstaget (Ja jag tillhör idioterna som blåst fel en gång o skäms satan över det. Men det är över 20 år sedan så jag har förlåtit mig själv.).
Men om jag nu skulle få ekonomin att köpa en ny bil så skulle jag inte protestera om någon tvingade mig att lägga
10 000kr extra på ett alkolås. Det är inte mer än vad ett par schyssta hjul kostar.
Samma sak om jag köper begagnat. Skulle gladerligen köpa bilen med alkolås om det nu satt i.
Så VARFÖR i helvete blir det inte lag på alkolås på nya bilar? Trotts allt så kommer dessa bilar snart att bli äldre och hamna i händerna på oss som inte köper nytt.
av irie
Ett alkolås är ingen garanti för att en påverkad förare kör med sin bil, finns många påhittiga förare där ute.
Ett exempel, sagt av en yrkeschaufför, är att det funkar fint med en slang på 1 meter. Luften som slangen rymmer är fullt tillräcklig för att alkolåset ska hävas innan den egna, spritluktande andedräkten träffar sensorerna.

För övrigt så gillar jag alkolås, borde finnas fler av dom. Tester pågår ju på vissa färjeterminaler, borde bli standard hos alla rederier (och då inte bara för lastbilschaufförer utan för alla som kör av färjan).
av blådåren
irie skrev:Ett alkolås är ingen garanti för att en påverkad förare kör med sin bil, finns många påhittiga förare där ute.
Ett exempel, sagt av en yrkeschaufför, är att det funkar fint med en slang på 1 meter. Luften som slangen rymmer är fullt tillräcklig för att alkolåset ska hävas innan den egna, spritluktande andedräkten träffar sensorerna.

För övrigt så gillar jag alkolås, borde finnas fler av dom. Tester pågår ju på vissa färjeterminaler, borde bli standard hos alla rederier (och då inte bara för lastbilschaufförer utan för alla som kör av färjan).

att lura alkolås är definitivt svårare än så..
Det finns sensorer som känner av luftfuktigheten i utandnings-luften då den naturligt har högre fuktighet, tempsensor som märker om det är för hög lr låg temp, har du ex hög feber kan det bli problem men då ska du nog inte köra ändå...
Provet som instrumemtet tar är efter du blåst ut ca 1.5l luft, så att hitta en slang som rymmer det kanske går men du har så lågt flöde i den att det inte kommer funka, dessutom har den fler parametrar som ska stämma för att det ska godkännas.
Har hör massor med "trick" för att lura låsen men det är alltid "kompisar" och vänners vänner osv som "hört att det går" ...
Finns ett "trick som tydligen är populärt att tipsa om, vatten i en petflaska borra hål i överdelen stoppa i en slang som går ner i vattnet som du sedan blåser i , från flaskhalsen ska man sedan få till en slang till munstycket... funkar inte av tidigare nämnda orsaker samt att det finns en mic i instrumentet som detekterar ljudet som bildas ...
(Är du ruggigt förkyld och har mycket slem i halsen får du antagligen problem att starta)

finns fler parametrar/detektorer som detekterar felaktiga/falska prov men nämner av förklarliga skäl inte alla ..

men VILL man nu ovillkorligen köra berusad finns ju möjligheten att rent tekniskt koppla ur låset genom att klippa ock koppla ur det, men då har man nog större problem med alkohol än man själv vill erkänna...
av Provocative
Klart det går att låra låsen. Bara att muta grannens unge att blåsa.
Men det är som med kameraskåpen. De lurar jag hela tiden med att fälla solskyddet. Inget jag hört av en kompis kompis. Men ändå. Skåpen finns där och de sänker medelhastigheten även om det finns idioter som mig som kringår dem. Så även om vissa få skulle fuska med ett alkolås så skulle de flesta blåsa och surt säga åt tanten att det är hennes tur att handla i dag.
av blådåren
Allt går att lura, även alkolås !.
Om nu det sitter en nykter person bredvid och blåser så går det såklart inte att göra nåt åt, undrar bara hur en sådan person tänker??, tänker vederbörande alls?..

I dom villkorade låsen är det lite "besvärligare" dessutom , där blir det påkallat slumpvisa prov under tiden man kör också, alltså inte bara när du ska starta.
dessutom ska du utföra en sugmanöver direkt efter en tids utblåsning när signal ges, (inom typ ½ sek) .

sätter gärna själv in ett lås i min bil !, har faktiskt ett som jag fått av en klient efter avslutad period, därav frågan till försäkrings-bolaget!.
orsaken att dom inte finns i nya bilar tycks vara att det skulle bli ett hinder sett ur konkurrens-hänseende, det var någon utredning gjord av nån EU-parlamentariker som kom fram till detta... :roll:

Apropå kameraskåpen är det ju rätt enkelt att få reda på om dom är aktiva eller inte !, radarvarnare !, kameraskåpen sänder hela tiden när dom är aktiverade, inte bara när du är inom mätområdet ! :wink: .
av irie
blådåren skrev:
irie skrev:Ett alkolås är ingen garanti för att en påverkad förare kör med sin bil, finns många påhittiga förare där ute.

att lura alkolås är definitivt svårare än så..
Det finns sensorer som känner av luftfuktigheten i utandnings-luften då den naturligt har högre fuktighet, tempsensor som märker om det är för hög lr låg temp, har du ex hög feber kan det bli problem men då ska du nog inte köra ändå...
Provet som instrumemtet tar är efter du blåst ut ca 1.5l luft, så att hitta en slang som rymmer det kanske går men du har så lågt flöde i den att det inte kommer funka, dessutom har den fler parametrar som ska stämma för att det ska godkännas.
Har hör massor med "trick" för att lura låsen men det är alltid "kompisar" och vänners vänner osv som "hört att det går" ...
Finns ett "trick som tydligen är populärt att tipsa om, vatten i en petflaska borra hål i överdelen stoppa i en slang som går ner i vattnet som du sedan blåser i , från flaskhalsen ska man sedan få till en slang till munstycket... funkar inte av tidigare nämnda orsaker samt att det finns en mic i instrumentet som detekterar ljudet som bildas ...
(Är du ruggigt förkyld och har mycket slem i halsen får du antagligen problem att starta)

finns fler parametrar/detektorer som detekterar felaktiga/falska prov men nämner av förklarliga skäl inte alla ..

men VILL man nu ovillkorligen köra berusad finns ju möjligheten att rent tekniskt koppla ur låset genom att klippa ock koppla ur det, men då har man nog större problem med alkohol än man själv vill erkänna...
Att en slang fungerar vet jag då jag sett det med egna ögon, alltså inte något en kompis kompis berättat. När jag under en tjänsteresa besökte en lastbilsverkstad i Belgien så demonstrerades detta för oss då vi hört talas om att man manipulerat alkolås i detta land.
Hade man bara rätt flödeshastighet så räckte luften i denna slang alldeles utmärkt.
av blådåren
Vågar påstå att det inte var ett alkolås som är godkänt för villkorade körkort i detta landet !.
Säger inte emot dej, det du har sett ,har du sett !.
men det "tricket" funkar definitivt inte på ett dräger-lås

Såklart finns det många tillverkare av alkolås, dom sämsta (billigaste) använder samma teknik som dom här billiga alkotesterna man kan handla för några hundralappar, en vanlig halvledarsensor i dessa , skräp som inte ens är tillförlitligt 2 tester på rad..
Testade ett par sådana med gasen jag använder för att kalibrera dom instrumet vi monterar (Dräger interlock xt) , fick varierande resultat varje gång, den ena sk alkotestaren var inköpt på c-o och kostade 1800:- den visade kostant för låga värden :-O)

Dom alkolåsen jag kallar "riktiga", använder en bränslecell som mäter elektrokemiska signaler i provet som hettas upp till ca 80c, det finns ett par tillverkare till som använder denna teknik, dräger är f.ö dom som levererar till svenska polisen.
av irie
blådåren skrev:Vågar påstå att det inte var ett alkolås som är godkänt för villkorade körkort i detta landet !.
Säger inte emot dej, det du har sett ,har du sett !.
men det "tricket" funkar definitivt inte på ett dräger-lås

Såklart finns det många tillverkare av alkolås, dom sämsta (billigaste) använder samma teknik som dom här billiga alkotesterna man kan handla för några hundralappar, en vanlig halvledarsensor i dessa , skräp som inte ens är tillförlitligt 2 tester på rad..
Testade ett par sådana med gasen jag använder för att kalibrera dom instrumet vi monterar (Dräger interlock xt) , fick varierande resultat varje gång, den ena sk alkotestaren var inköpt på c-o och kostade 1800:- den visade kostant för låga värden :-O)

Dom alkolåsen jag kallar "riktiga", använder en bränslecell som mäter elektrokemiska signaler i provet som hettas upp till ca 80c, det finns ett par tillverkare till som använder denna teknik, dräger är f.ö dom som levererar till svenska polisen.
Hur olika alkolås är uppbyggda är inget jag har kännedom men du verkar kunna detta så det du säger stämmer säkert.
Det låset som var monterat i den aktuella lastbilen var inte originalmonterat utan ett tillbehör, finns säkert olika kvaliteter på dessa men just denna typ var den som detta åkeri valt att montera i sina lastbilar.
av llesrof
Det borde sitta alkolås på alla hus- och krogdörrar också så att vi slipper en massa fyllon på gatorna och som skall slåss och bråka med allt och alla. Det är inte bara i trafiken som fyllon utgör en fara för andra.
av *pettson*
Notera: Min personliga ståndpunkt är att inte blanda alkohol med fordonsframförande alls, oavsett om man är på den lagliga sidan.
Inte bilar, inget annat, inte ens cykeln.

Men vi har väl en fantastisk alkoholpolitik här?
Du som nyfylld 18åring för rösta om ditt lands framtid. Du får öppna gylfen sen 3år tillbaka och göra hur många barn du vill.
Du får köra bil och tunga maskiner.
Du får handla folköl och vin.
Du får INTE köpa starksprit. Inte ens för att dricka en grogg hemma.
Du är nämligen inte ansvarsfull nog för det.

Du får däremot gå på krogen och dricka dej pissfull på starksprit varje dag i veckan om du så önskar.
Chansen att vakterna kör ut dej som god kassako är högst minimal om du inte är störande.
När du dreglar som mest och har svårt med vem du är själv. Då går du ut, vilket är olagligt.

När du är på väg hem, så får du egentligen inte gå hem, eftersom du är berusad och utgör en fara för dej och andra, du är faktiskt skyldig att fixa skjuts, naturligtvis får du inte betala en kompis för att hämta dej, det vore svarttaxi, regelverket säger att endast en registrerad taxi får hämta dej, eller då möjligen om dina föräldrar gör det, då svarttaxi är svårt att bevisa inom familjen, du får inte åka tåg eller buss berusad.

Kontentan är att du gärna vid 18års ålder får dricka alkoholhaltiga rusdrycker som står under statlig kontroll sålänge du gör det på ett uteställe och gynnar någon ordentligt. Slutna sällskap med vakt går också bra.
Men du får inte vara offentligt berusad som biverkning ens till taxidörren om man ska hårddra det, taxin borde egentligen komma in på krogen och hämta dej, eftersom du som sagt utgör en fara för samhället och dej själv samtidigt.

Tidigare hade vi en lika märklig lag som sa att man inte fick inneha narkotika, men om man samtidigt var hög på just narkotika, men inte hade nån löst, så var inte det olagligt.
Det är ju som tur är ändrat.

Det är väl bara i Sverige det kan hända.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]