Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Funderar på att byta min manuella -00:a GLT mot en -97:a automat med turbomotorn - är det ett klokt val? Drar den mycket mer bensin?? Något mer man bör tänka på som skiljer dessa åt? Två-tre år i tillverkning men i övrigt likadana?? (utr. är ungefär samma?)
Användarvisningsbild
av ketto
martin1g skrev:Funderar på att byta min manuella -00:a GLT mot en -97:a automat med turbomotorn - är det ett klokt val? Drar den mycket mer bensin?? Något mer man bör tänka på som skiljer dessa åt? Två-tre år i tillverkning men i övrigt likadana?? (utr. är ungefär samma?)
Annat elsystem skiljer och motorn! Övrigt likadant!
Drar väl lite mer än en GLT men du får ju bättre bottendrag me turbon!
av martin1g
elsystem? Hur menar du då? :?:
Användarvisningsbild
av ketto
ja, kan ju nämna att instrumentet i bilen drivs av ett CAN-system, som inte -97 -98 har, va mest de ja syftade på!

Sen är de "gamla" motorn i -97 -99, dvs samma lättryckare som ja har på min 855 AWD -97, i nya motorn från -00 är de annat insug och spjällhus va ja vet!
av martin1g
OK, jag vet inte riktigt vad CAN innebär , är det fördel med det?? Och hur är det med motorn, det är väl en 20- ventilare, sämre , bättre?? :???:
Användarvisningsbild
av ketto
ja vet inte om de är en fördel! De va väl nå nytt dom hittade på till modellerna... 8)

de är en 20 ventilare, mycke bättre än GLT anser ja....
Så ja tycker att du ska prova en 2.5 T... du kommer märka en skillnad!
Även om du går ner 2-3 år...
av lucas99
Kolla försäkringen!
Den är dyrare på turbon!
Visst är turbon lite piggare men även törstigare
Behåll GLT-00 råder jag!
Det sitter 20vent i alla GLT
av martin1g
Jag var och provkörde en 2,5T, en AWD, automat, igår och blev inte så himla impad jämfört med min GLT... Lite svårt att jämföra manuell med automat kanske men de där 23 extra hästarna märktes inte så himla mycket på den rundan jag körde... :shock: Ska ta mig en extra funderare på om bensinförbr. och extra försäkr. är värt pengarna eller om man ska fortsätta med GLT:n...
av Meken
Det är ganska stor skillnad mellan en 2,5T med eller utan AWD! Har haft båda och visst går AWD:n tyngre, den väger nästan 100 kg mer.
av martin1g
Förlåt, skrev fel, det var INTE AWD, utan bara framhjulsdrift!!!

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]