- ons 28 sep 2011, 20:37
Något säger mig att jag med min kommande XC60 T6 med Polestar nog inte kommer posta några liknande inlägg där jag skryter med låg förbrukning :-O)
Moderator: Moderatorer
improwise skrev:Något säger mig att jag med min kommande XC60 T6 med Polestar nog inte kommer posta några liknande inlägg där jag skryter med låg förbrukning :-O)Jag kan bekräfta att du inte kommer göra det
joschua skrev:Ja nu ligger man ju inte i 200 hela tiden precis, precis under körkortsgräns i sverige och hårt i danmark, sen låg man nog i 140-150 där man inte kunde (fick) köra fri fart i tyskland, men räknat rätt gjorde jag allt. Billigt gick den iaf och kul var det oxåGurra82 skrev:hur lyckas man köra så lugnt genom europa. jag körde till hannover i våras, ja kan lova dig att det inte gick i några 95-100 utan snarare 195- 220 så mycket det bara gick, och jag körde riktigt hårt fram och tillbaka och hamnade på en snittförbrukning på 0,76 uträknat vid pump, men visst är det trevligt att det går köra de snålt om man bara villDet låter nästan för bra för att vara sant. 0,76 och ligga och köra i runt 200. Har du verkligen räknat rätt? Hade en d3 v70 manuell - 2011 lånebil och körde 70 mil med - 94 km/h i snitt - 0,71 mätt vid pump.
volvoc70cab skrev:Har kört ner med en XC60 2,4 liters motor på 175 hp till italien. Har för det mesta hållit hastigheten 95-100 km/h med farthållaren inkopplad. Verklig förbrukning är 0,51l/mil samt 0,49l/mil enligt datorn.( Det är FWD modell.) Bilen har nu körts 1700 mil.Jag förmodar att detta är mätt på findiseln i tyskland och inte den svenska fuldiseln. Jag vill minnas att Tyskarnas soppa har högre energiinehåll, eller nåt... Skulle tro att en del av den låga förbrukningen ligger där.
Rubrik förtydligad //mod
Guligan skrev:Haha, det är väl svenska MK1-dieseln som är "findiesel"...Jaja. findiesel för miljön, fast det kan man ju ifrågasätta när det går åt mer per körd mil..
MartinS skrev:Absolut lägsta förbrukning någonsin jag sett på färddatorn är 9,9l/100km (frugan till/från jobbet (12mil) i konstant 110km/h). I farter som nämns ovan lär den knappast ligga under 15.0L/100km.Min färddator visade 7,6l/100km i snittförbrukning efter en 20 mils resa med både stad och landsväg. Höll ca 85 km/h i medelhastighet där det tilläts.
/Martin
Robertson skrev:Om den stämmer mot verklig förbrukning är det ju grymt. Men å andra sidan är ju just landsväg i dom hastigheterna de bästa ur ett förbrukningsperspektiv. Stad och motorväg är ju oftast värst enligt mina erfarenheter, då menar jag riktig stad, inte karlstad, Linköping, Norrköping, Halmstad, Gävle eller någon annan mindre ort som inte har "stadskörning".MartinS skrev:Absolut lägsta förbrukning någonsin jag sett på färddatorn är 9,9l/100km (frugan till/från jobbet (12mil) i konstant 110km/h). I farter som nämns ovan lär den knappast ligga under 15.0L/100km.Min färddator visade 7,6l/100km i snittförbrukning efter en 20 mils resa med både stad och landsväg. Höll ca 85 km/h i medelhastighet där det tilläts.
/Martin
Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]