Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stryker
Hei!

Vilka verktyg behöver jag för att byta vevhusventilation? Är väl ganska trångt å komma till nedre bultarna till insugsmanifoilden. Och vilken dimension på slangklämmor behöver jag till rören?
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Du behöver de vanliga verktygen, spärrskaft,ringnycklar,skruvmejslar och eventuellt någon tång. En rejäl uppsättning verktyg skadar inte, konstiga förlängare och knutar till spärrskaftet etc.. Det är väldigt trångt att komma åt nedre bultarna till insuget men det går med vanliga verktyg. Vilka rör menar du? slangarna som sitter på vevhusventillationen tror jag är 3 st, alla tre olika storlekar, ena är väl typ 8cm diameter de andra 2 typ 4cm diameter, slangklämmor är ju inte exakta de går ju att dra ihop en del!:)
av nypa00
*pettson* skrev:Enklast materialmässigt är att gå in till volvo och beställa alltihopa. Dom tar fram rätt saker.
Inte alltid. Beställde delar för att vara på den säkra sidan när jag rev mitt insug, inga av slangklämmorna som jag fick passade, även om de sökte på motorkod och reg nummer. Fick bli vanliga universal slangklämmor istället. Så mitt tips är att ha några extra slangklämmor hemma ifall du har samma otur som jag...

Glöm inte att du behöver ha en ny packning till insuget också.
av *pettson*
Nu sa jag ju inte att alla volvomedarbetare klarade ut det. Har beställt min beskärda del och fått både rätt saker och ibland fel saker.
Trots det är inget enklare än att gå till volvo och beställa det då man inte vet vad man ska ha eller hur det ska vara.
av stryker
Då var vevhusventilationen bytt, var inte så mycket "gegga" i den. Använde en inustridammsugare för att suga upp slammet från det nedersta hålet,fungerade bra. Har jag en nyare version av vevhusventilation då det inte går en slang upp på ventilkåpan? 850 10v 1996.
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Jag tror att det inte är någon slang till ventilkåpan på 10v motorerna, jag har AWD 2.5T och har just gjort rent alla delar vilket nog gav resultat(väntar på nya utbytesslangar innan jag kan montera ihop allt igen).

Min hade kleggat igen, nedre hålet ner mot tråget var totalt igensatt så jag körde najtråd och sedan öppnade jag oljepluggen och spolade genom gången med 1 liter diesel, oljefällans samtliga hål var till hälften igenkorkade, Slangen från oljefällan som går till insugsröret(stora från luftfiltret innan turbon) var totalt igensatt så jag fick beställa ett nytt sånt paket för 340kr. Ptc ventilen/munstycket som även sitter på röret innan turbon var TOTALT igenkorkad, detta var nog en ganska bra grej att göra. Min bil har gått 26.000 mil för övrigt.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]