Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upplever inte min V70 som plufsig, men däremot har den större svängradie än min gamla bil och jag upplever det svårt att veta vart karossen slutar. Har aldrig tidigare haft problem med parkeringar, men med V70 måste jag kontrollera ifall jag står rakt och hur mycket luft det finns till framförvarande bil. Backsensorn är bra, men jag kan konstatera att även frontsensor behövs. Jag brukar måtta mot andra parkerade bilars framdörrar.

325 Touring ser fin ut
Ejma skrev:Upplever inte min V70 som plufsig, men däremot har den större svängradie än min gamla bil och jag upplever det svårt att veta vart karossen slutar. Har aldrig tidigare haft problem med parkeringar, men med V70 måste jag kontrollera ifall jag står rakt och hur mycket luft det finns till framförvarande bil. Backsensorn är bra, men jag kan konstatera att även frontsensor behövs. Jag brukar måtta mot andra parkerade bilars framdörrar.

325 Touring ser fin ut

Jag har en förmåga att lämna mycket marginal framför bilen i parkeringsrutorna, ofta sticker baken ut me 30-40 cm för mycket.
Se hur lång bilen är? Ja det är ju i det närmsta omöjligt. Jag har hängt upp ett snöre från taket i garaget så jag vet när det är dags att stanna, aldrig upplevt något i närheten av detta i någon annan bil jag ägt. Men jag kan överleva det, för jag gillar bilen i övrigt :)

Jag hör många som inte alls kommer överrens med styrningen som sägs vara som att ratta ett slagskepp i stora vågor. Jag håller inte med och tror mest det är en vanesak hur styrningen är. Men alla tycker vi ju olika och tur är väl det!

Hoppas du blir nöjd med kärran Andreas, själv hade jag aldrig vågat köpa en så liten bil som nybliven småbarnsförälder. Rättelse, jag är för bekväm för att köpa en så liten bil för det är riktigt skönt att köra vagnen rakt in, att inte behöva fundera på om vi får med det där och det där när vi ska åka bort. :)

525d var jag däremot väldigt sugen på när jag bytte senast och det är inte alls omöjligt att det blir en bmw för mig igen någon gång i framtiden.
Även jag tycker att känslan i styningen på V70/XC70 är trist. Den känns bara död helt enkelt. Men som Brainy säger, det är väl smaksak som allt annat men beror även på vad man jämför med.

Jag var riktigt nöjd med min tidigare XC70 D5 MY09 men just styrningen var en av de få sakerna jag ogillade med bilen från dag 1. Jag håller helt med TS om att körglädjen var näst intill obefintlig, men den klart bekvämaste långfärdsbilen jag ägt. Hade det varit bättre stolar (främst bättre lårstöd) i den hade jag gett den 10/10 på just den punkten.
Motorfamiljen i ditt nyförvärv är inte direkt känd för sitt välljud runt tomgång och däröver. Det är jag dock helt övertygad om att du känner till :wink:
Ja, tyvärr är det inte samma mjuka hummande som de gamla M54orna. Insprutningen låter en del på tomgång. Inuti bilen hör man dock aldrig någonting av det. Överlag så hör man knappast nånting alls av motorn under 4000 rpm. Här hade tyskarna nästan kunna kosta på sig att släppa igenom lite mer av ljudet tycker jag.
wendtan skrev:Motorfamiljen i ditt nyförvärv är inte direkt känd för sitt välljud runt tomgång och däröver. Det är jag dock helt övertygad om att du känner till :wink:
Trots detta så är L6:orna ikonen och speciellt som 3 liter i BMW:s motorfamilj....tveksamt om det finns någon annan som slå dessa...men solen har också fläckar. :wink:
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev: Inte mycket till vinterbil dock (fastna).
Det problemet är minimalt sista åren.
Har man implementerat någon slags smart diff-broms eller dyl. Det skulle kunna göra stor skillnad.
Elektronisk diff har funnits sedan DSC+T kom för rätt många år sedan. Nu är systemet utvecklat ytterligare under namnet DTC. Klart att bilen inte tuggar sig fram i snö lika bra som en Volvo med 62% av vikten på framhjulen men det har ju nackdelen att bilen blir framtung resten av året.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.