Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För vissa kommer detta säkert framstå som ett rätt torftigt inlägg men jag skriver det ändå för när jag funderade på att köpa 3.2an så reagerade jag på att det inte fanns något skrivet överhuvudtaget om bilen.

Tänkte försöka sammanfatta ägandet av en V70II 3.2 då jag precis har bytt bort bilen mot en BMW 325IA Touring -08. Fokus blir på motorrelaterade frågor

Karaktär
3.2an är en utpräglad komfortmotor. Helt vibrationsfri genom hela registret. Har iofs inget emot att varvas upp emot rödmarkeringen men den ber inte om det på något sätt. Vridmomentet på låga varv håller helt klart en bra nivå.

Motorljud
Detta hade jag hört mycket positivt om från andra skribenter men själv uppfattade jag motor som med ett torrt och nästan syntetiskt ljud. Under 4000 varv låter motorn i stort sett ingenting.

Växellåda
Växlar långsamt men ibland blir det ändå inte så komfortabelt. Ibland sker växlingarna så långsamt att man hinner ändra gaspådraget med ryck som följd. Framförallt växel 1-2-3 sker rätt klumpigt.

Förbrukning
Här blev jag positivt överraskad. Visst, bilen drar en del soppa men annat är ju inte att vänta. Den är helt klart snålare än 2.5T som jag haft tidigare. Jag låg på 11.56 på 100km vilket kan låta mycket men jag har en ganska risig körprofil för att få låg förbrukning. Många kallstarter med körningar inom 10km. Dagen innan jag sålde bilen körde jag genom Stockholms innerstad Söder-Norr på 0,92. Det är inte helt illa med 3.2 liters sexa och den kroppshydda som V70II innebär.

Utrymmen
V70II erbjuder makalösa utrymmen. Det fattar man först när man säljer bilen... Att köra in en Brio Happy på längden och dessutom ha kvar 50% av bagageutrymmet, det är lyx. Men utrymmena har också en nackdel. Jag kom aldrig överens med hur oöverskådlig V70II känns när man kör den. Den känns pluffsig och överviktig i trafiken.

Körglädje
Finns inte. Alls. En syntetisk körupplevelse med mängder av krängning när man vrider på ratten och ovilja att ändra riktning.

Komfort
Ett av bilens starkaste kort. Sköna stolar. Helt skrammelfri (min var det iaf, jag vet att andra haft problem), tyst ljudnivå och mjuk och bekväm fjädring. Att sätta sig i bilen var ett sätt att sänka pulsen.

Ekonomi
Billig att försäkra räddade upp ekonomin någorlunda. Dyr skatt och tämligen hög förbrukning.

Varför sålde jag då? Tja, jag kom egentligen aldrig överens med den överviktiga känslan i bilen. Den kändes fet och oprecis vilket jag störde mig på konstant. Eftersom jag i rimlighetens namn inte behövde den stora bilen (bilen köptes egentligen av misstag då jag råkade vinna en KVD auktion till löjligt lågt pris) eftersom det går utmärkt ändå att peta in 1 barn och 1 sambo i en 3-serie så kunde jag aldrig övervinna känslan av att jag köpt för stor bil. Detta ledde mig ganska tidigt in på banorna att försöka sälja bilen då jag fått den till ett sånt pris att jag kunde sälja den till billigaste priset i Sverige för alla modeller utom 2.0F. Men ändå var det STENDÖTT. Ryktet om bilen verkar vara att den ska dra 3 liter milen. Synd på en bil som inte alls har så dålig totalekonomi som det kan verka. Hälften av skatten för 2.4D/D5 och låga servicekostnader hjälper ekonomin på traven. Men folk verkar bara bry sig om vad det står vid pumpen.
Förstår dig verkligen, en bmw är alltid en bmw, jag gillade min 525im 02 skarpt, riktigt rolig bil, jag har alltid sagt att jag skall köpa en bmw igen, vet inte riktigt när bara, du kommer att vara nöjd med din nya bil. väntar bara på bilderna
Jag kan bjuda på en ganska gräslig iPhonebild i alla fall så länge. Fler bilder kommer när det blivit lite puts på grejerna

Bild
Och ändå är det så få som beställer V70 med Four-C. Det borde väl annars tighta up fläsket något.

Fin bil, Touringen. Inte mycket till vinterbil dock (fastna).
StringerBell skrev: Inte mycket till vinterbil dock (fastna).
Det problemet är minimalt sista åren. Det skiljer långt mindre än många tror. Har aldrig fastnat mer med mina BMWs än Volvos. Bra däck är en förutsättning i båda fallen.
Intressant läsning. Jag tolkar det som att du sågar motorn, bilen i sig är ok som komfortvagn men väldigt tråkig?

Förbrukningen 11,56, var är den mesta körningen förlagd, vilken stad bor du i och under vilka förhållanden är bilen mestadels körd under?

/Martin
Under dom 8 åren,fördelat på 2 nya BMW hade jag aldrig problem med framkomligheten, iallafall inte när de satt dubbdäck på. Bakhjulsdrift på nya morderna bilar är oslagbart om man jämför med fvd :)
MartinS skrev:Intressant läsning. Jag tolkar det som att du sågar motorn, bilen i sig är ok som komfortvagn men väldigt tråkig?
Förbrukningen 11,56, var är den mesta körningen förlagd, vilken stad bor du i och under vilka förhållanden är bilen mestadels körd under?
Det är inte en sågning i förhållande till exempelvis 2.5T motorn men jämfört med andra märkens raka sexor med runt tre liters cylindervolym så är Volvomotorn väldigt könlös. Visst, den tar bilen framåt på ett tyst sätt men en stor sexa borde ha mera karaktär. Tomgångsljudet är exempelvis hemskt eftersom det sjunger om kamkedjorna mer än vad själva motorn låter. När den väl är varm blir det iofs lite bättre på den fronten men vid start låter det som man startat en slipmaskin:

Förbrukningen består av 75% körning i Stockholms utkanter, sällan mycket mer än nån mil åt gången. Resten är motorväg. Några längre sträckor med landsvägstrafik finns inte så profilen är ganska ogynnsam för att få ner förbrukningen. Jag kan inte säga att jag är jättebesviken på förbrukningen, jag visst att den skulle dra bensin. Men det är liksom inte "värt det" när tonen i motorn är som den är.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]