Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej!

Plockade loss vevhusventillationen idag för att rengöra den. En av slangarna gick av totalt sa bara kras, den långa som går runt motorn till tryckröret tror jag, vart kan man få tag på den på internet? snabbast leveranstid? Och vad är namnet på den, volvo hade inte hemma och dom är bra sega på leveranstider så det kanske går snabbare att beställa på internet?

Här finns en bild:Bild
Senast redigerad av 1 robbaxxxx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Det är ett tunt rör och ett lite grövre. Jag vet inte heller namnet på dom, men om du söker på rör eller kanske slang istället för kabel, så går det kanske bättre?
Jag hade sönder det tunna röret på min och ersatte det med en slang istället. Enda nackdelen jag kan komma på är i vinter, man kanske behöver isolera på nå nåt sätt så att funktionen blir som originalkonstruktionen..
När jag beställde dekalen till grillen(från typ s40 eller v40) så tog det 1 vecka för Volvo där jag bor att få hem det, väntar sedan onsdag på en sk. "skräpkorg" att sätta under stereon för att fylla tomrummet så det går ju inte speciellt fort, det får man dock ha förståelse för men när jag behöver få bilen att gå under helgen, så blir det annat..

Få se nu då..
varför är det ett tjockt utanäte utanpå de 2 slangarna som är gjort av skumplast typ?

Det är alltså det hårda plaströret inuti som gått av, och inte det mindre som i ena ändan ska fästas under insuget. Vad kan man ersätta det hårda plaströret med om man inte beställer från Volvo?

Som taxi skrev så ersatt han då det mindre i hans fall med slang, vad kan bli konsekvenserna nu och även i vinter som han skrev?:)
Användarvisningsbild
av taxi
jag skulle inte vara rädd för slangalternativet för det stora röret heller, så länge man har samma längd och innerdiameter. Vad skulle kunna hända? -frågar jag mig ofta innan nåt faktiskt händer :oops:
Skumplasten tänkte jag försöka lösa på nåt smart sätt, när man kör i 25 minusgrader antar jag att det är bra med nån slags isolering i o m att det sitter där från början.
Rörde jag till det nu? Vet inte om jag tillförde så mycket.. Vi får hoppas att petsson tittar in här igen :D
Okej, men det finns ju skumplaströr att köpa, jag sparar väl ena slangen (den lilla som är hel) också fixar jag en slang som ersätter plaströret inuti isoleringen som gått av? :O Sen ordnar jag ett skumplaströr(mycket flexibelt) som jag sedan trär utanpå dessa ledningar:)

Vad sägs om detta altenativ, röret jag syftade på var ett sådant:
http://www.google.se/imgres?q=skyddsr%C ... 9,r:13,s:0
Användarvisningsbild
av taxi
Fick inte länken att funka, men jag tror jag går till volvo och ser om dom har rör att sälja. Annars finns det på jula att köpa till varmvattenrör också. Fast dom är förstås inte avsedda för motorer..
Men jag skulle nog göra som du skriver, men vänta in fler svar för säkerhets skull!
Ja jag väntar in fler svar:-) måste ju ner med oljetråget och då undrar jag även vilket packningsklister som går bra, när jag skulle höra på volvo hur mycket en tub med deras originalklister kostade. Så svarade han 340 kr men det går bra med ett annat också, du behöver inte köpa detta dyra egentligen. Stämmer detta? Tacksam för mer svar på förra frågan också:-)
av *pettson*
Använd slangen från volvo och ersätt den inte med nåt annat. Vitsen med ett rör är att det kollapsar inte, oljegas mjukar upp slangar. Det är ganska höga temperaturer på gasen, vilket gör att det måste tåla mer än 120 grader +. Plus då att ersättningen måste vara extremt oljebeständigt.
Lessamt att volvokillen säger så, men så skruvar han inte själv heller. Det limmet är inte utbytbart.
Det brukar alla som skruvat upptäcka själva, om inte annat med tiden.. Det är ett härdande lim då volvo inte använder packningar alls där limmet används. Såvida du inte hittar ett annat lim som blir stenhårt utan att behöva värmas innan härdning så lär volvos vara enda alternativet. Silicon och liknande produkter är bannlyst då det dels inte limmar fast så skarvfyllnaden blir hård och dels så blir det om det vill sej illa, mjuka sletor på insidan som kan följa med i motorn.
Ja en tub kostar 340spänn. Ett bra lim av god kvalitet till motorer där du får och kan använda annat, kostar dej precis lika mycket för en tub eller tryckflaska. När det gäller packningslim så är det stor skillnad på dom olika som finns när det gäller att prestera, liksom på priset. Bara att köpa och vara glad att det finns hemma. En tub räcker länge och är mycket användbart. För extrem renlighet i limytor och extremt lite lim är metoden på vitblockare. Annars är det snart läckage.
Okej. Jag får införskaffa mig ett sånt, men jag är osäker på hur jag ska få ner oljetråget, släppt på alla möjliga skruvar nu och nu återstår dom jag inte kommer åt, dvs två rör på högersidan sett från passagerarsidan. Dom sitter i två torx med udda storlek då min torx glappar där, plus att det sitter en sista bult vid vinkelväxeln eftersom jag har awd. Den sitter så nära vinkelväxeln att man inte får runt en 14 ringnyckel, man får bara runt den öppna sidan, jag vet inte hur jag ska bära mig åt, jag har pillat ut det mesta ur blocket med en liten spik och jag känner inget mer, kan jag skruva dit alla skruvar till tråget nu? Jag vill helst inte göra det då de var krångligare än jag trodde:-(

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]