Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
Min ACC slutade fungera i dag. Nu får jag ingen kyla i kupén, jag tycker nästan att det blåser varmt.
När jag vrider reglaget till rött så blir det varmt som det ska.

Jag bytte kompressor för 9 månader sedan och bilen var på service för 14 dagar sedan hos Solna Bilteknik. Där gjorde dom stor service inklusive Ac Service. Kan dom ha gjort något fel på servicen? dom har tydligen tryckprovat systemet ser det ut som. Hur gör man det och kan man gör så att kylmediet läcker ut?

Jag har även strul med Färddatorn (texten fladdrar och är ibland svart) det är tydligen ett vanligt fel. Kan det finnas ett samband?

Jag har läst felkoderna med PPC och jag ser inget som har med ACC att göra.

Det konstiga är att jag tycker att det blåser kallt på utsidan framför vindrutan, se bilden.
Bild
av kamilenski
Jag bara gissar. Kan fläkten ha ändrat riktning? Eller är det en centrifugal fläkt?

Eller magnetkopplingen som kärvar?
Användarvisningsbild
av mvos
vet inte vad en centrifugal fläkt är. Och kan den ha ändrat riktning när det blåser varmt i kupén?
av kamilenski
Aaa. Just det. Den blåser...
Kolla magnettkopplingen.
Användarvisningsbild
av mvos
Tack tippset.
Kan man kolla magnetkopplingen själv, eller måste man åka till verkstaden?

Efter att jag böt kompressorn för 9 månader sedan på mekonomen fick jag ett väldigt oljud och slammer.
Samt att remmen vobblade väldigt. jag fick åka tillbaka 3 gånger innan dom kom på att dom hade monterat fel remskiva till kompressorn. Jag minns inte vad som var fel men jag tror att dom sa att det nar något med frikopplingen. efter byte till rätt, så har bilen varit tyst samt att AC´n har fungerat tills nu.
av kamilenski
Frikopplingen? Tror de mente just magnetkopplingen.
Min ACC har inte heller funkat för ett tag sen. Man klämde in mer gas och tryckte till kopplingen.
Det är fredag kväll nu. Inte så många på forumet. Försök att söka efter ... Det finns ett antal trådar om det.
Användarvisningsbild
av mvos
Ok. Tack för hjälpen
av kamilenski
mvos skrev:Min ACC slutade fungera i dag. Nu får jag ingen kyla i kupén, jag tycker nästan att det blåser varmt.
När jag vrider reglaget till rött så blir det varmt som det ska.

Jag bytte kompressor för 9 månader sedan och bilen var på service för 14 dagar sedan hos Solna Bilteknik. Där gjorde dom stor service inklusive Ac Service. Kan dom ha gjort något fel på servicen? dom har tydligen tryckprovat systemet ser det ut som. Hur gör man det och kan man gör så att kylmediet läcker ut?

Jag har även strul med Färddatorn (texten fladdrar och är ibland svart) det är tydligen ett vanligt fel. Kan det finnas ett samband?

Jag har läst felkoderna med PPC och jag ser inget som har med ACC att göra.

Det konstiga är att jag tycker att det blåser kallt på utsidan framför vindrutan, se bilden.
Bild
Hur har det gått med din ACC?
Användarvisningsbild
av mvos
Det var en "remskiva" tror att det var den med magnetkopplingen som hade lossnat. Skivan och centrumbulten hade ramlat ner och låg kvar under motorn. Det var bara att skruva dit igen.
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]