- fre 30 sep 2011, 14:17
Hej.
Jag har en volvo V70 awd -99, bensin, automat.
Jag har ett problem med bilen som gör att den inte går helt hundra.
Har sökt på forumet. Hittar massor, men inget som stämmer helt med min bil.
Verkar som det inte är så vanligt att köra på översvämmade vägar i Sverige
Allt började efter att jag körde lite för fort på en väg som var översvämmad upp till dörrkarmen på bil.
När jag glatt kom över "pölen" så tvärdog bilen.
Efter att ha försökt starta bilen ett tag utan framgång så gick jag under huven och lyfte bort locket till luftburken och såg att luftfiltret var drängt av vatten.
Lät locket vara av och Provstarta igen. Efter ett par försök gick den igång men gick väldigt dåligt.
Efter att kört ett par hundra meter så poffade det till lite lätt i motorn och bilen börja gå bra igen, samtidigt som motorlampan börja lysa. Den går fint men svara inte helt på gasen.
Efter att jag kört min ELM327 OBDII läsare så hittar den 1 felkod:
'P1171 powertrain: fuel system lean during acceleration'
När jag har nolställer felet med motorn igång så tvärdör motorn.
Efter att jag försöker starta den då så har den en väldigt Okontrolerad tomgång och dör om man inte är med på gasen. Efter ett tags körande så tänder sig motorlampan igen och bilen går "bra"
Har läst lite på olika forum där folk kommer fram til att det kan var LMM. Men när jag testar att koppla ur den och kör min OBDII så står det att jag har 2 felkoder, men den visar bara 1 (P1171). Plus att ETS lampan tänder sig då.
Efter att läst på några ställen till så visar det sig att det kan vara Lamdasonden. Den har jag inte haft några möjligheter att felsöka på...
Har också sett att det kan vara någon vakuumslang, men det tror jag inte.
Vad tror ni är fel och hur ska jag kunna felsöka utan att det ska kosta en förmögenhet.
Måste ordna det tills på måndag. Ska besiktiga bilen då .
Om jag nu måste byta Lamdasonden. Så funderar jag på biltemas.
Vet att många inte tycker det är något att ha. Men det struntar jag i. Det jag undrar är om den funkar till min bil. Hört nån som snackar något om röd kabel å titan m.m. Nån som vet vad det är för nån till min bil?
Tack för svar.
MVH
Kim
Jag har en volvo V70 awd -99, bensin, automat.
Jag har ett problem med bilen som gör att den inte går helt hundra.
Har sökt på forumet. Hittar massor, men inget som stämmer helt med min bil.
Verkar som det inte är så vanligt att köra på översvämmade vägar i Sverige
Allt började efter att jag körde lite för fort på en väg som var översvämmad upp till dörrkarmen på bil.
När jag glatt kom över "pölen" så tvärdog bilen.
Efter att ha försökt starta bilen ett tag utan framgång så gick jag under huven och lyfte bort locket till luftburken och såg att luftfiltret var drängt av vatten.
Lät locket vara av och Provstarta igen. Efter ett par försök gick den igång men gick väldigt dåligt.
Efter att kört ett par hundra meter så poffade det till lite lätt i motorn och bilen börja gå bra igen, samtidigt som motorlampan börja lysa. Den går fint men svara inte helt på gasen.
Efter att jag kört min ELM327 OBDII läsare så hittar den 1 felkod:
'P1171 powertrain: fuel system lean during acceleration'
När jag har nolställer felet med motorn igång så tvärdör motorn.
Efter att jag försöker starta den då så har den en väldigt Okontrolerad tomgång och dör om man inte är med på gasen. Efter ett tags körande så tänder sig motorlampan igen och bilen går "bra"
Har läst lite på olika forum där folk kommer fram til att det kan var LMM. Men när jag testar att koppla ur den och kör min OBDII så står det att jag har 2 felkoder, men den visar bara 1 (P1171). Plus att ETS lampan tänder sig då.
Efter att läst på några ställen till så visar det sig att det kan vara Lamdasonden. Den har jag inte haft några möjligheter att felsöka på...
Har också sett att det kan vara någon vakuumslang, men det tror jag inte.
Vad tror ni är fel och hur ska jag kunna felsöka utan att det ska kosta en förmögenhet.
Måste ordna det tills på måndag. Ska besiktiga bilen då .
Om jag nu måste byta Lamdasonden. Så funderar jag på biltemas.
Vet att många inte tycker det är något att ha. Men det struntar jag i. Det jag undrar är om den funkar till min bil. Hört nån som snackar något om röd kabel å titan m.m. Nån som vet vad det är för nån till min bil?
Tack för svar.
MVH
Kim
- By klacken