Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
För T4 (MY11) och T5 (MY11) har jag kurvor på motorprestanda samt utväxlingar. För D3 är uppgifter på RICA:s hemsida och Volvos hemsida motsägande. Vridmomentområde, varvtal för maxeffekt samt en del annat skiljer sig åt. Är det MY11 eller MY12 som önskas för D3, skiljer sig åt i varvtalsområde även om effekten är lika 163 hk. Det tar någon vecka innan jag får tid hur som helst.
Denna veckan har min XC60 D5 varit på verkstan, under tiden har jag fått låna en V60 T3. 1,6 liter och 150 hkr har jag för mig?
Trevlig motor, minst lika bra dragförmåga på respektive växel som min D5. XC60:n är visserligen ungefär 10% tyngre, men effektövertaget är ju ännu större.

Fast....Nu när min bil är nyservad går den betydligt bättre (på låga varv). Idag körde jag hela vägen till jobbet på Essingeleden och genom Södra Länken på högsta växeln.
Fast jag föredrar fortfarande en bensinmotor med samma volym och turbo.
Camel skrev:
mikebike skrev:Efter 10 år med en 2.4T som 8 år av den tiden varit trimmad till 258 hkr och 378 Nm, samt ett knappt år med en D5 så kan jag säga att jag saknar den gamla motorn!
Det skulle jag också göra i det fallet. D5:an var inte trimmad? Då jämför vi äpplen och päron.
Nja, det var en 2.4T som var trimmad till ungefär samma nivå som en T5 och då är det en relevant jämförelse.
Nog borde D5 jämföras med T5 och 2.4D jämföras med 2.4T ??
(Nu pratar jag alltså fortfarande "gamla" motorer eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av de nya).
Camel skrev: Det finns inte någon regel som säger att diesel- eller bensinmotor automatiskt är starkast eller har högst effekt.
Nej, men det pratas ofta om att att dieslar har så bra bottendrag, och min erfarenhet är att det är felaktigt om man jämför med en turbomatad bensinmotor med samma volym.
Användarvisningsbild
av Camel
mikebike skrev:Nog borde D5 jämföras med T5 och 2.4D jämföras med 2.4T ??
(Nu pratar jag alltså fortfarande "gamla" motorer eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av de nya).
Jag vet inte exakt hur gamla D5, T5, 2,4T och 2,4D förhöll sig till varandra. Behoven avgör oftast vilken motor som "duger bäst". Vid körning i hög fart på kontinentala motorvägar är T5 i en klass för sig. Ska man dra upp båten ur sjön är det sannolikt D5 som är bäst. Diesel- och bensinmotorernas olika karaktär passar bra i olika sammanhang. Det är väl i V70N som T5-motorn senast fanns?

Vad gäller V70II (MY11) så är det bara D5 dieseln som kan mäta sig med 2,5FT vad gäller prestanda, men D5 är ändå lite slöare än 2,5FT i det stora hela. I hög fart går 2,5FT vassare, den har även något högre toppfart. I vissa lägre begränsade fartområden är dock D5 något vassare. Likaså har D5 högre dragkraft på vissa växlar och fartområden, det kan vara viktigt för dem som drar tunga släp på kuperade vägar eller ska dra upp båten ur sjön. Men dragkraften finns i ett förhållandevis smalt register.
Användarvisningsbild
av MartinS
Camel skrev:
mikebike skrev:Nog borde D5 jämföras med T5 och 2.4D jämföras med 2.4T ??
Jag vet inte exakt hur gamla D5, T5, 2,4T och 2,4D förhöll sig till varandra. Behoven avgör oftast vilken motor som "duger bäst". Vid körning i hög fart på kontinentala motorvägar är T5 i en klass för sig. Ska man dra upp båten ur sjön är det sannolikt D5 som är bäst. Diesel- och bensinmotorernas olika karaktär passar bra i olika sammanhang. Det är väl i V70N som T5-motorn senast fanns?

Vad gäller V70II (MY11) så är det bara D5 dieseln som kan mäta sig med 2,5FT vad gäller prestanda, men D5 är ändå lite slöare än 2,5FT i det stora hela. I hög fart går 2,5FT vassare, den har även något högre toppfart. I vissa lägre begränsade fartområden är dock D5 något vassare. Likaså har D5 högre dragkraft på vissa växlar och fartområden, det kan vara viktigt för dem som drar tunga släp på kuperade vägar eller ska dra upp båten ur sjön. Men dragkraften finns i ett förhållandevis smalt register.
Jag drog upp båten förra helgen med min bensinare, det var löjligt ;-)

Borde man inte jämföra T6 mot D5 egentligen, starkaste dieseln i programmet mot starkaste bensinaren? Ungefär som man borde jämfört D5 mot T5 i V70N? 2.4D borde således jämföras mot 2.5FT. Prismässigt ligger ju D5 AWD ganska lika med T6 AWD också.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:Borde man inte jämföra T6 mot D5 egentligen, starkaste dieseln i programmet mot starkaste bensinaren? Ungefär som man borde jämfört D5 mot T5 i V70N? 2.4D borde således jämföras mot 2.5FT. Prismässigt ligger ju D5 AWD ganska lika med T6 AWD också.

/Martin
Behoven styr vilken motor som "duger bäst". Dragkraften i det lägre fartregistret och låga växlar är större hos D5 än hos 2,5FT (och även T6 tror jag). Detta är till stor nytta när man t.ex. drar upp båten och vid körning med tungt släp på kuperade vägar. Om man uttnyttjar växellådan har 2,5FT mer dragkraft vid acceleration i det högre fartregistret och högre toppfart och därmed bättre prestanda där. Både D5 och 2,5FT är starkare än vad de flesta utnyttjar i normalfallet. De är dessutom båda prestandamässigt jämförbara vid körning men tonvikten ligger lite olika beroende på karaktärsskillnaden. Klart är i alla fall att det är D5 och 2,5FT som ska jämföras hos Volvo i de flesta situationer. T6 blir övermäktig för D5 (förutom i situationen att dra upp båten) och de andra dieslarna hänger inte med 2,5FT. Som alltid när man jämför Diesel- och Bensinmotorer måste man vara medveten om att man jämför två olika karaktärer. För att verkligen känna av att prestandan är bättre i en 2,5FT än D5 i de högre farterna eller vid acceleration så gäller det att förstå att man måste utnyttja motorerna i det register där de levererar effekten. Dvs. det om man segdrar på höga växlar i låg fart är D5 oftast raskare. Men det blir tvärtom om man får bråttom och växlar ner, då är 2,5FT oftast raskare i högre farter. Det är det sista som folk oftast inte gör vid normalkörning och det bl.a. därför som dieslar betraktas som starkare och att man vid jämförelser väljer att jämföra t.ex. T6 med D5. Om man utnyttjar motorerna räcker det oftast med en 2,5FT är att det ska gå raskare än D5.
För exakta jämförelser måste man ta hänsyn till aktuella utväxlingsförhållanden, kaross, vikt, etc.
Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]

Extraljus

Är det någon som har kört med xbb […]

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]