Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av urbenruben
har bytt lambasond och luftmängdmätere då fick jag ner bränsle förbrukningen som låg på 2 l milen .lambasond lampan lyser. ojämn tomgång den håller på att stanna varje gång jag trycker ner kopplingen.den har gått 38000 mil.den är trimmad med ett chipp om det kan ha någon betydelse?finns det några förslag vore jag tacksam.häls Ruben :cry:
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Har du kollat felkoderna...? Är det du själv som chiptrimmat den, och i så fall - var den OK innan? Svårt att gissa vad som är fel, men det låter ju onekligen som att det är nåt problem med motorstyr, den går ju för fett. Har du kvar originalchippet så testa att byta tillbaks och se om det blir bättre.
av urbenruben
jag får felkod 113 korttids bränsleblandning för mager.den var chippad då jag köpte den och den har gått bra tills nu
av meckar Lasse
de va tråkigt att du inte får ordning på bilen.har du bytt lambdasonden själv? det kan vara fel på den nya med,har du tappat den eller tagit på något lösningsmedel.det finns två lambdasonder på vissa modeller en främre och en bakre efter katten.i flesta fall är det den främre.har du trasigt avgassystem får styrboxen fel värden.har du tagit kompprov på alla cylindrana så det inte är olja som kommer ut.
av urbenruben
hej jag har bytt lambasonden själv och har inte tappat den.men den är köpt på biltema så färgerna stämmer inte på kablarna men borde inte fel koden bli( ingen singnal från lambasonden) som det blev före jag bytte lambasond om jag kopplat fel?det finns ingen katt på den.jag har inte tagit kompprov.tändstift och fördelardosa och rotor är bytt för ca 5-6-mån sen.tog upp tändstift och dom var sotiga + att ett var det en beläggning på som brunnit fast på elektroden som var svår att få bort
av meckar Lasse
hej. har du inte fått ordning på bilen?när du startar bilen, ställ dig bak och kolla avgasröret det brukar ta några sekunder innan den svarta röken kommer den luktar fränt du känner även inne i kupen att det luktar äckligt. jag misstänker att det är något skumt ändå med lambdasounden.kör till volvo be att få den testad med deras instrument, dom ser direkt om något är fel.du får betala undersökningskostnaden,fråga först vad dom tar, så kan du kanske fixa det själv.
av urbenruben
hej det är någon knepig lukt.jag var på en volvo verkstad idag han trodde det var en kolv som spruckit och eftersom det gått så mycket tyckte han att jag inte skulle kosta på den något mer.får väl sälja den som reservdels bil.men det kan väl vara värt att ta ett kompprov och att mäta upp lambasonden.häls Ruben
av meckar Lasse
hej. man blir lite fundersam när sådana här fel uppstår.köp på biltema en kompressionsprovare om du inte redan har,kostar 130kr.jag tror inte du ser om någon kolv är spräkt det kan lika väl vara packningen sombränd ventil.kan du inte göra något själv, så lägg ner volvon. ha det gött.
av Frigge
Ta bort trimmet är ju nr 1,typiska problem för trimmade bilar.

/Fredrik
av urbenruben
hej funderar på att köpa nytt så får jag ta upp toppen och kolla då jag har något annat att åka i.man kan ju kolla det med trimmet också men jag vet inte vart det sitter.häls Ruben

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]