Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lachine
Här är en bild på givaren. Det ser ut som om det är en mutter man ser som har en skruv iskruvad från andra hållet. Ev. är det en insex trots allt. Nu är det ett lagom stort problem. Jag kan i princip jobba med fjäderbenet utan att ta bort givaren. Har ett större bekymmer med muttern till Stötdämparen . Bilen är inte norrlandskörd. Det är rostigt. Skulle behöva en haknyckel + en del magi eller så. Har kört med Rostlösare som kyler till -40grader, haft hela fjäderbenet fast i en järnställning. 240 kg tyngder på ställningen och Bachos största rörtång. Det rör inte på sig. Rostlösaren tog verkligen bort absolut all synlig rost. Nu får man ge upp. Passar fjäderben som suttit på en bil utan ABS på en bil som har ABS? nej den passar inte. så det får bli en ny. 2400. Sedan ska man ha bort ABS givaren, den sitter fast. En går på 1130. Fjäder byter man när man ändå håller på. Endast 250 kr. Ny Spindelled också 200. Stötdämparen 600. Totalt 4000 - för en sida. Såklart byter man skiva, belägg och nav oxå. Det blir 2500 till. totalt 6500. Nu ska det snart bli roligt att börja dra i andra sidan. Där blev första problemet den lilla spindel-leden. Vanliga avdragare duger inte. Dom går tex sönder. Hittade ett oltroligt Super-set med avdragare på Swedol dock. Kostade över 1200 kr men det var det värt! Som tur var hade oljestötdämparen läckt olja på denna sidan. Fick med andra ord bort muttern som håller Stötdämparen. Nytt Bromsok, skiva o belägg. Ny färg på allt.
Bild
Totalt rostskydd i hela hjulhusen på bägge sidor. Gasstötdämpare Känns bra. Bild
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det