Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag har problem med min bil, väldigt små vibrationer uppstår när jag ligger mellan 70-100km/h. Till historien hör att jag har byt däck och bromsar runtom hela bilen. Vibrationerna var mycket värre innan då bromsskivorna var ojämnt slitna, men efter byte av allt detta vibrerar inte bilen längre vid inbromsning. Jag har till och med åkt tillbaks till däckfirman och fått dom kolla över balanseringen på däcken och dessa är helt perfekt ställda. Däckmontören kollade över däcken och stag innanför men tyckte inte han kunde se något. Det verkar inte heller vara någon drivande del då när jag håller in kopplingen i samma hastighet och låter bilen "rulla" så stannar vibrationerna kvar.

Det ända jag inte har gjort vad jag anser skulle kunna vara nästa steg i felsökningen är en hjulinställning, men dock inte säker på om detta har något med vibrationer att göra? Någon som har tips eller idéer?

//nucce
Jag hade vibrationer i min S60 med Nebula fälgar och Continental Sports Contact 3 däck vid 85 km/h var det som värst. Byte sedan efter ett tag tillbaka till dem däck och fälgarna som hängde med bilen och vibrationerna försvann helt.

Nebula fälgarna och Continental däcken har balanserats två gånger, men det hjälpte inte dock så har fälgarna blivit nyrenoverade och nylackade i våras och för min del tror jag att det var för mycket färg som låg på eller om det var ojämnt.

Så om du har möjligheten att byta däck, testa det först innan du lägger mycket tid på annat.
Jag hade vibrationer vid 70 km/h på min gamla v70 -98.
Provade att balansera däck, byta fälgar, till vinterdäck etc men felet kvarstod.
Lämnade in bilen på verkstad för felsökning och där hittade man att fästena för bakre stötdämpare glappade och var helt slut. Efter byte fungerade var vibrationerna borta!
Har du låsbultar? Jag råkade också ut för obalans och det visade sig vara Biltemas hjulbultar. Det var rätt stor skillnad i vikt mellan dem och de vanliga bultarna. När jag satte tillbaka originalbultarna gick bilen som på luftkuddar.
Om det är vibrationer som känns typ runt 80km/h typ som om det skumpar i sätet (bilen hoppar lite) finns det en del trådar skrivet om detta här. Går inte att lösa utan verkar vara en inbyggd defekt som är mer eller mindre beroende på bil (och förares känslighet).

Sök på "egenmod".
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]