- fre 30 sep 2011, 10:59
#571971
D3 och D5 är snarlika i kraft och utveckling upp till 3000 varv. Därefter är D5 starkare. Har du en automatlåda skulle jag vilja säga att det är ett non issue. Att kalla diesel slöhäck visar bara att du inte provat ngn av de senaste generationers dieslar.
D3 är inte vare sig törstig eller långsam. Två fel av två möjliga. Jag snittar 0.6 i snitt med automatlåda. Om du kallar det törstig för det stå för dig. När jag hade DRIVe på låns så drog den också 0.6 med exakt samma körsätt, så jag skulle ur ett förbrukningsperspektiv inte ta den i alla fall.
For the record har jag själv haft två D5s, så jag vet vad jag pratar om. Den ena var på en V70 MY2007 och den andra var en polestaruppgraderad 2.4D MY2009 (dvs uppdaterad till en exakt D5, samma motor 205 HP/450 NM). Jag skulle sju dagar av sju hellre sitta med min nuvarande D3 med tanke på att den lirar tiofalt bättre med automatlådan, bara det gör att mortorn känns piggare än min förra MY2009 2.4D. Förbrukningen är också rejält mycket lägre.
Jag skulle vilja säga att med MY2012 D3s får du rejält bra prestanda samt en vettig förbrukning (och detta gäller förmdoligen också årets D5s, även om jag inte testat en just sådan).
Precis min tanke.Om manskall föra en vettig diskussion då skall ens argument vara med sanningen överensstämmande, vilket ovanstående inte är. Förstår ditt inlägg om du var ute efter att provocera, men annars är det ute och cyklar och det rejält.
Går ju lika gärna att resonera som att ska man köpa en slö dieselhäck kan man lika gärna ta den snålaste, varför ta halvmesyren d3 och få en bil som är både törstig och långsam...
Allt handlar ju om vad man själv prioriterar högst.
D3 och D5 är snarlika i kraft och utveckling upp till 3000 varv. Därefter är D5 starkare. Har du en automatlåda skulle jag vilja säga att det är ett non issue. Att kalla diesel slöhäck visar bara att du inte provat ngn av de senaste generationers dieslar.
D3 är inte vare sig törstig eller långsam. Två fel av två möjliga. Jag snittar 0.6 i snitt med automatlåda. Om du kallar det törstig för det stå för dig. När jag hade DRIVe på låns så drog den också 0.6 med exakt samma körsätt, så jag skulle ur ett förbrukningsperspektiv inte ta den i alla fall.
For the record har jag själv haft två D5s, så jag vet vad jag pratar om. Den ena var på en V70 MY2007 och den andra var en polestaruppgraderad 2.4D MY2009 (dvs uppdaterad till en exakt D5, samma motor 205 HP/450 NM). Jag skulle sju dagar av sju hellre sitta med min nuvarande D3 med tanke på att den lirar tiofalt bättre med automatlådan, bara det gör att mortorn känns piggare än min förra MY2009 2.4D. Förbrukningen är också rejält mycket lägre.
Jag skulle vilja säga att med MY2012 D3s får du rejält bra prestanda samt en vettig förbrukning (och detta gäller förmdoligen också årets D5s, även om jag inte testat en just sådan).
Volvo XC90 MY17 - 7-sits, R-Design, D5. Onyx Svart metallic, Panomaraglastak, B&W-stereo, Ventilerat Nappaskinn, teknikpkt pro och loungepaket.