Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Hejsan!

Har precis beställt mig en XC70 med HighPerformance Multimedia 7". Undrar om det är något med en MY12:a som försökt få bort fartspärren för mediavisning?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja och det är på egen risk kan man lugnt säga. Som säkerhetsföretag kan jag tänka mig att Volvo spärrat det effektivt. Inte att det inte går att lösa men.......det är ju förknippat med risk för en själv och andra.......så är det verkligen en bra lösning att göra så?

jag jämför lite med de som kopplar ut varningssignalen till bältet.....
Framsätespassageraren kan ju titta utan att risken blir större för det, men det är förstås svårt för föraren att hålla ögonen på rätt ställe, om det är nåt kul på skärmen.
Användarvisningsbild
av GustavB
Tveksamt om det är farligare att ha en film ingång än att sitta och sms:a eller läsa kartor som vissa gör.

Får kolla med min servicetekniker om det går att få till. (behöver få tyst på frugan vid långkörning) :-)
av Desmodue
GustavB skrev:Tveksamt om det är farligare att ha en film ingång än att sitta och sms:a eller läsa kartor som vissa gör.

Får kolla med min servicetekniker om det går att få till. (behöver få tyst på frugan vid långkörning) :-)
Nu kanske det inte är så att det är bara det som är rankat som det absolut farligaste inte bör pågå när man kör bil och att allt annat som inte är rankat som lika farligt rekommenderas, eller?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, och Volvo kan ju inte styra någons SMS:ande eller pillande på telefon/GPS..
Men när det gäller filmvisning kan dom det, och då gör dom det.

Detta är en gissning från min sida:
Tror inte att fartstyrningen är lika enkel att få bort längre som det var förut när man tog bort eller jordade någon kabel bara. Nu ligger troligtvis hastighetsinformationen som information på CAN-bussen, och eftersom stereon är en nod på bussen så plockar den förmodligen informationen om hastigheten via bussen, och ska man slippa det så får man alltså gå in i stereonoden och stänga av funktionen i någon mjukvara. Om man kan det eller inte låter jag vara osagt.. Men det känns inte så...

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]