Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, ja och just det.. Inte säker på att jag har ett problem, men jag är nyfiken!
Parkerade bilen i ganska kraftig uppförsbacke igår, två timmar senare krävde den ganska många varv på startmotorn innan den hoppade igång. Vanligtvis hinner jag knappt höra startmotorn, den hoppar bara igång, nu blev det kanske två sekunder på starten innan den gjorde det. Det var bara denna enda start som tog tid, alla efterföljande var som vanligt igen.
Låter kanske dumt men jag är som sagt mer nyfiken än orolig. Prioritera gärna andra trådar innan ni lägger energi på denna :D
Användarvisningsbild
av Nexus
hur mycket bensin hade du i tanken? När jag har lite soppa (Då pratar vi om lampa lyst ett tag) så startar den ej på uppfarten utan måste stå på plan mark.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för svaret, hade glömt denna tråd!
Lite sent, men jag hade gott om bensin i tanken. Men detta kanske kan höra ihop med mitt bränsletryck på nåt sätt, om jag tar bort pluppen i änden av fuelrail (på svenska?) och trycker så kommer ingen dusch med bensin? Nån droppe på sin höjd.
Motorn går väldigt ojämnt de första sekunderna vid start när den stått en vecka eller längre, kan detta höra ihop?
av *pettson*
Om bilen står och går samt du trycker på fuelrailens ventil så ska du få rejält med bensin ut där. Annars är verkligen bensinpumpens kapacitet (eller filtret) för låg.
Att den går ojämnt när du startar upp kan absolut ha med detta att göra.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag glömde ju skriva att det var med motor avstängd, och kall. Har skruvat bort bränsleröret några gånger inför mek-stunder och lagt märke till detta, att den inte sparar nåt tryck alls.
Bränslefiltret är mindre än två år gammalt, bilen går så perfekt som jag kan märka i övrigt.

Men jag får väl återkomma om det blir ett riktigt problem av detta istället, men det är fortfarande roligt att höra vad du, pettson, och andra har att säga!
av *pettson*
Det ska inte stå resttryck hur länge som helst i systemet men nåt lite ska det finnas kvar väldigt länge, annars är backventilen i bränslepumpen i dåligt skick.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]