Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jejje
Suck. Min s60 D5 my11 har börjat krångla..

Var inne och tvättade bilen under förmiddagen idag. Med ren fin och fungerande bil åkte jag sen hem.

3 timmar senare skulle jag ut på ett ärende. Mär döm om min förvåning så var sensus skärmen helt kolsvart. Stängde av bilen och provade igen. Fortfarande död. 1-2 minuter senare syns även "driver alert serv, erfordras".

"radio/media" knapparna är helt funktionslösa. Dock fungerar temperatur-rattarna men givetvis ser jag inte vilken tempen är ställd på då skärmen är svart.

Någon som haft liknande? Vatten läckt in och gjort kortis nånstans efter tvätten kanske?

Nåja.. Ville mest dela med mig.. Ska ringa volvo imorrn så ska dom få kika på det..

//hh
Nåt halvdussin personer jag känner, eller i alla fall känner till, har råkat ut för exakt samma sak. Jag tror i samtliga fall så lagade det sig själv efter några dagar, vilket var tur, för verkstaden var frågande till fenomenet.
av jejje
okej.. vad drygt :( förhoppningsvis fungerar det imorrn bitti. inget kul att sitta 1h i sthlmsköerna utan radio/musik.

någon ide varför den klagar på att driver alert behöver service? den är väl en kombination av BLIS+KAMERA osv för att analysera körstilen?

BLIS fungerade när jag körde ikväll. så den är det inget fel på. och adaptive cruise control fungerade (iofs radarn som används där?)
Driver alert baseras huvudsakligen på information från kameran som sitter framför innerbackspegeln. Kolla så det inte sitter en havererad humla ovanpå kamerans glugg där.

Har du mer otur har du fått in skit mellan kameran och rutan, varvid "klumpen" framför backspegeln kan behöva plockas ner för rengöring.
BLIS är en separat sak, som använder kamerorna som sitter under sidospeglarna för att varna för bilar, motorcyklar, vattenpölar, skuggor och annat farligt som kan dyka upp vid sidan om din bil. "Roligast" är nog när den är rädd för din egen skugga...
av pak7
Felet är känt hos volvo men de har ingen lösning på det än(skärmen).
Ta ur och sätt till baka säkringen till infotainmentsystemet så funkar det igen. :)
nr16 i box A under hanskfacket.
av k605
hände mig idag tur att det här forumet finns, ut med säkring 1, 40amp 10sek in med en och på med tändning å allt fungerar igen :D
Hej,
Ny som medlem på detta forum men har besökt det åtskilliga gånger de senaste åren för lite tips och trix. Nu har jag dessvärre lite behov av hjälp. Jag har en XC70 D4 AWD 2014 med diverse paket. Den har fungerat utmärkt fram till och med idag. Nu har jag fått samma symptom som jejje beskriver högst upp - infotainment skärmen är helt svart, radion fungerar inte samt att det dyker upp en varning om att" Driver Alert Service Erfordras". Jag har kontrollerat säkringarna och sedan läst ut felkoder (se bifogad bild). Vad rekommenderar ni mig att göra nu? Om skärmen (ICM) är död, räcker det med att köpa en ny skärm och installera? Behöver en ny (eller begagnad) skärm programeras efter installation?
Bilagor
VIDA_Driver Alert Service Erfordras.jpg
VIDA_Driver Alert Service Erfordras.jpg (69.12 KiB) Visad 3073 gånger
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]