Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Faktum är att den gamla Bi-fuelen sålde riktigt bra. Detta trots att gasnätet höll på att byggas ut.

Ja Volvo tappade helt klart när man gick vilse i miljöbilstänket under några år och sedan fick panikutveckla drive-modeller och etanolbilar. Då missade man gasbilen. Det tror jag man tappade på. Idag kör dessuom många dieslar och då ligger kanske en miljödiesel närmare till hands.

Personligen tycker jag att AFV:n är en höjdare. Sådan prestanda i en miljöbil och dessutom en räckvidd på ca 100 mil om man räknar in bensinen.

Jag kör 99% på gas. Kopplar över till bensin om man behöver extra pulver vid omkörningar och liknande. Tyvärr tycker jag att den inte alls går lika bra och vasst sm min 2.5 FT. Inte ens på blyfri 98 som jag har i bensintanken nu. Undrar vad det kan bero på ? Kanske blir till att blanda Etanolgrogg som sagt.
andreas_lofgren skrev:Den där taxiföraren i Växjö måste gilla att tanka, för bensintanken i gas-Passat är ju bara 30 liter.
Taxi åkaren jag pratar om har en V70 AFV, gas passaten jag pratar om är en annan VD som har dubbelmoral
KKR skrev:Nej det tycker inte jag för det är ett åtagande gentemot taxikunden. Jag vet inte hur stor del av Växjö Taxi som är miljöbilar. men om en kund beställer miljöbil så skall en bil som kör på miljöbränsle komma.
Varför skall den köras på miljöbränsle? Det är ju en flexifuel? Det säger ju ni själva som har dessa som privat eller tjänstebilsförare? Att man beställer en miljötaxi behöver ju inte i praktiken betyda att man kör den på miljöbränsle bara att den kan det. För övrigt tror jag att Växjö taxi har krav att alla deras fordon skall vara miljöbilar.
MattiasD skrev:Biltillverkarna verkar tro att alla vill välja mellan gas/bensin och etanol/bensin. Riktigt korkat.
Den officiella förklaringen är att bilens styrsystem inte klarar av 3 bränslen samtidigt utan 2. Då fick man välja och valde bensin eftersom E85 inte är något stort bränsle utomlands.
Jag valde etanol för att då vet jag att jag får ett bränsle som (i alla fall nu) är förnyelsebart (85/75%). Tankar man gas så kan man lika gärna få fossilgas som rötad gas. Alltså lika 'illa' som bensin (eller diesel) om man får 100% fossilgas, och man vet inte vilket som levereras.
Lastgolvet i my10 var ju inte heller någon stark ordervinnare på AFVn.
AFVn hade iofs blivit billigare än FTn, men en diesel hade nog varit ännu billigare för mig, så nästa gång blir det diesel (och AWD efter de två senaste vintrarna).

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]