Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pudelmia
Hej!
Sitter på Irland med en V70 -99 combi och behöver 1 ny hjulmutter ...köpte bilen begagnad och fälgkorset som hör till bilen är borta. Så när de skulle byta däck på bilen fick de ta ngt annat verktyg för att få loss dem. Nu har en av hjulmuttrarna trillat av . Var på min lokala Volvo firma men de kan bara erbjuda mig ett helt set med muttrar för 1200:-!
Tänkte nu köpa ett set med begagnade muttrar via ngn beg.bildels sida i sverige . Men då infinner sig frågan:
Är det olika muttrar på olika bilar ? Långa -korta - olika gängor ? Eftersom bilen är Irlands reggad kan jag inte mata in regnr i databasen för att se om delarna passar...
av Rådlös
Det är ju risk att det blir dyra muttrar med tanke på frakt etc. etc. Sedan bör man försäkra sig om att det är likadana muttrar. Teoretiskt sett, kan det skilja på olika marknader beroende på lagar och bestämmelser i det aktuella landet. Försök att reda ut det först. Det är gängmåttet som gäller i detta fallet. Vet du detta så kan du söka här: http://www.bildelsbasen.se/ Detta är en stor "bilskrotfirma" i Sverige. Dom borde kunna hjälpa dig.
av *pettson*
Absolut visst är det så. Men jag har extremt svårt att tänka mej att det är så satans dyrt med hjulskruvar till en vanlig 850-70 serie.
Det bör finnas på lager hos närmaste däckhandlare, fälghandlare och bilskrot på irland.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Enkelt borde det vara, men vissa volvodelar kan vara svårt att få tag på utanför Sveriges gränser. Detta spesiellt när det gäller från bildemonteringar. En hjulmutter borde det kunna dock gå att fiksa!
av Jonasolof
jag bytte till vinterfälgar på min v70 98 idag men såg för sent att vinterdäcken som jag fick på köpet med en 940 1998 har dimensionen 205/55/R16 och det stämmer inte med dokumentationen så måste byta tillbaka till sommarhjulen i morgon med 205/55 R15. Bilen är belgienregistrerad och jag måste passera belgisk besiktning innan jag kan registrera den i Sverige. Dom är griniga på hjuldimensioner. Alla säger att svenska bilprovningen inte bryr sig eftersom skillnaden är minimal. Hoppas det gäller registreringsbesiktning också. Annars får jag sätta på sommardäcken men det kommer att vara krav på vinterdäck när det är dags.

om trådskaparen mot all förmodan inte hittar någon lämplig hjulbult kan han skicka pm till mig för jag har lite reserv. Måste i så fall skickas från Sverige. Antar att låsbult kan duga som nödlösning. Jag vill inte använda dem. Förresten zer det ut som om det sitter hjulbultar på min beg 940 fr 98 också men har inte lossat för att kolla.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]