Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Frugan lyckades med konsttycket att efter mindre än en mils körning få upp kaffekoppen i DIM'en, bilen ansåg alltså att hon var för trött och ouppmärksam och borde pausa. Hon erkände att hon gäspat och inte varit helt på alerten, men hur fungerar egentligen driver alert, den läser väl inte av hur man ser ut eller beter sig i bilen? Den läser väl av hur bilen framförs inte hur föraren beter sig? Någon som vet mer exakt?

Kanske tur att man inte såg hur hon körde?

/Martin
av mikebike
Jag har på 11 månader inte lyckats få fram kaffekoppen en enda gång.
Däremot lyckades min fru fyra (4!) gånger på 20 mils körning!
Hon fick även Lane Assist eller vad det heter att pipa ett otal gånger och jag tror det finns ett samband. :wink:

Hon tycker bilen är "vinglig" och att det är svårt att se var den ligger på vägen...
av Psyko
Driver Alert fungerar så att en kamera i vindrutan läser av vägen,eller snarare linjerna bredvid vägen.
Vinglar man för mycket mellan dessa så kostar det "Poäng",kör man sen rakt o bra får man tillbaka poäng.
När alla "poäng" är förbrukade tänds varningen "Dags för en paus"

Med andra ord vinglar din fru föööör mycket ;-))
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har själv testat men aldrig lyckats få den att gå ner längre än till 2 kvarvarande "pluppar", och då körde jag ju som jag misstänker ett fyllo gör. Att frugan lyckades med detta på mindre än en mils körning kan inte vara annat än oroväckande.....

/Martin
Användarvisningsbild
av ziaal243
Kan man då säga att trötta män kör bättre än pigga kvinnor?
Användarvisningsbild
av Gurra82
skiter man i att blinka tillräckligt många gånger skall man stanna och fika
Användarvisningsbild
av apersson850
Fiken i Ljungby i Småland kommer att få historiens största ekonomiska uppsving om det blir obligatoriskt.

En av mina kollegor har en XC60 med Driver supportpaketet. Hon säger att hennes man bara skrattar åt henne, för hon är oförmögen att köra rakt, så hon får också kaffekoppen titt och tätt. Alla jag har sett, som inte kan köra rakt, glor på vägen för nära bilen. Säg åt dem att se så långt bort de kan hela tiden, så kommer förmågan att köra rakt fram av sig själv.
Den som vill prova - ligg och "driv" mellan linjerna lite, så dyker den snart upp, koppen. Eller skicka några SMS när du kör, så ser du vad bilen tycker om hur du kör då.

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]