Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Bil: Volvo 945 GL -91

Problemet: När bilen står stilla så är det svårt att lägga i växel.Står man still med friläget i och ska lägga i ettan går det trögt att få i den. Det känns inte som att det är något mekaniskt som är i vägen, växeln glider in om man trycker till växelspaken. Samma gäller alla andra växlar utom backen. Men i rullning växlar man lätt på alla växlar. Om bilen rullar lite så är det heller inga problem att lägga i ettan.
Det är min farbor som har haft bilen sedan 6000 mil och han säger att det alltid har vart såhär, så om det är något som är fel så borde det ju redan ha gått sönder om det är så.
Men jag undrar varför det är på detta viset

/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av prototypen
Troligen frikopplar den inte till 100% felet kan ligga i att primärlagret för växellådan kärvar (det sitter i vevaxeln) eller så kärvar lamellen på splincen för ingående axel i växellådan.
Det senare är troligast om det har varit under lång tid och du inte hör något nämnvärt oljud då motorn är igång och har växel i och står stilla med kopplingen nedtryckt.
av kaffe_koppen
Vad ska jag göra åt saken då?
/MVH Steffe
av kaffe_koppen
Kan väll tilläggas att bilen har gått 25 000 mil nu (minst 19000 mil med detta fel).

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]