Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har varit nöjd med skruvat tidigare, har handlat i flera år från dom. Vid ett tidigare tillfälle har jag fått en felaktig produkt och returen var inga problem.

Nu ville det sig så illa att jag fick en felaktig produkt (ventilerade fembultade 350mm skivor passar inge vidare bak på en S40) i sommras igen och jag tänkte att det är inga problem för skruvat är bra att a att göra med. Men jag fick direkt problem. Den instruktion som medföljde som man skulle följa om man hade fått fel eller trasig varor stämde inte men jag blev hänvisad till den nya "returwebben". Allt bra så långt. När jag fyllt i retuwebben får jag ett mail med returnummer och jag väntar på ytterligare information.
När inget händer på ett par dagar ringer jag kundtjänst där en faktiskt ganska otrevlig tjej tar emot mitt samtal. Jag undrar dels när returfraksedlar skall komma så jag kan skicka tillbaka produkten, men också när mina korrekta skivor skall komma.
Svaret är då att jag själv får bekosta frakten, det är enligt henne helt enligt skruvats nya returpolicy och en av nackdelarna med att handla på internet som hon uttrycker det. Mina försök att hänvisa till konsumentköplagen att man som kund skall hållas skadefri vid reklamationer hjälper föga. Nya skivor kommer de skicka när de fått in de gamla.

Jag bestrider fakturan via epost och säger att jag inte tänker betala för att jag inte fått min skivor som jag beställt. Samtidigt erbjuder jag mig att skicka tillbaka ett par skivor som tydligen felaktigt skickats till mig, bara de skickar mig en rutrsedel. Efter ett tag kommer en retursedel och jag skickar in de felaktiga skivorna.

Efter cirka en vecka hör jag av mig igen och undrar var mina skivor är, de har fortfarande inte kommit. Då får jag till svar att de felaktiga ännu inte har kontrollerats så de har inte skickat ut några nya. Jag blir då aningen irriterad och de beslutar sig för att skicka de nya innan de hunnit titta på de gamla, WOW...

Så cirka 4 veckor efter beställnig har jag de korrekta skivorna hemma, jag hinner dock inte hämta dom innan jag åker bort på semester en vecka och betalar därför inte heller fakturan på utsatt förfallodatum då jag ej hunnit kontrollera om jag nu fått rätt grejjer.
När jag kommer hem efter semestern hämtar jag skivorna som faktiskt är korrekta den här gången, samtidigt som jag vitjar brevlådan för att hitta en faktura från skruvat på förseningavgift. Jag är vid det här laget så less på dom att jag betalar de femtio kronorna och istället beslutar mig för att handla från någon annan i fortsättningen.

Under den första veckan har jag mailkontakt med skruvats VD men han tar ingen ställning i frågan och jag upplever det inte som att han tar det så allvarligt att kundtjänst inte vill följa konsumentköplagen. Nu var i och för sig detta i semestertider så han kanske hade fokus på annat men om man bemödar sig med att läsa mailen så borde man väl intressera sig i innehållet också?

Jaja, det var min historia om Skruvat.se. Tyvärr får jag säga då jag tidigare bara haft gott att säga om dom, men den här historien gör tyvärr att jag väljer andra leverantörer i fortsättningen. Har man kanske växt lite för mycket?

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det finns både rätt och fel från båda parter i det ärendet som MartinS beskriver anser jag..

Har MartinS beställt en sak och fått en annan så bör skruvat stå för returfrakten.
Här vet vi andra faktiskt inte vad som är fallet, bara att Martin fått fel saker men inte vems fel det är så att säga.
Vad det gäller den sent inkomna betalningen så kan det på inget sätt lastas skruvat.se det är ju bara Martins fel.

När det kommer till sådan här ärenden så rekomenderas alltid att betala först och bestrida sen, då har man ju som konsument gjort helt rätt i alla fall..
Användarvisningsbild
av MartinS
Fõr att förtydliga sa bestãllde jag korrekta skivor men det låg fel skivor i kartongen (felmärkt låda).

Jag ser mig inte behöva stå givakt hemma i en mænad hemma bara for att en leverantor skickar fel saker. En veckas franvaro bor va ok, speciellt i och med att jag betalade extra for att fa faktura pa 30 dagar.

Betalningen ar det enda patryckningsmedel jag som konsument har sa jag skulle aldrig fa for mig att betala inna jag fatt korrekta varor.

Jag ser inte riktigt vad jag borde gjort annorlunda? Upplys mig garna.

/Martin
Ps. Ursakta bristen pa svenska bokstaver.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har du som du säger fått fel saker och felet är deras så ska du givetvis inte behöva stå för någon frakt!

Det felet du gjort är att du inte betalat en faktura enligt det datum som gäller! Hade du fått fakturan när du var på semester så hade förfallodatumet legat en bra bit efter din semestervecka, och som du själv skriver så fick du fakturan innan du åkte, och borde då ha betalat den innan du åkte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Har du som du säger fått fel saker och felet är deras så ska du givetvis inte behöva stå för någon frakt!

Det felet du gjort är att du inte betalat en faktura enligt det datum som gäller! Hade du fått fakturan när du var på semester så hade förfallodatumet legat en bra bit efter din semestervecka, och som du själv skriver så fick du fakturan innan du åkte, och borde då ha betalat den innan du åkte.

Det är väl en tolkningsfråga kanske, men om jag får en faktura utställd vid leveransen så förväntar jag mig att betalningstiden skall gälla från leverans av RÄTT saker, inte saker jag inte vill ha. Jag bad dom flytta fram förfallodatumet en gång men det räckte uppenbarligen inte då jag ändå inte han få sakerna i handen innan förfallodatumet passerade. Det hade kanske gått om jag ställt in min semester men det verkar ju smått orimligt att man skall behöva ställa in sin semester en månad bort för att man beställer grejjer av skruvat.se, ifall man får fel grejjer?

Oavsett fakturan, det kan jag ta (jag betalade ju faktiskt påminnelseavgiften), det anmärkningsvärda är ju att skruvat.se's returpolicy inte matchar konsumentlagstiftningen.

Det verkar lite känsligt att även på ett objektivt sätt kritisera skruvat.se här? Kan forumet vara allt för hårt finansierat av skruvat eller vad är orsaken?

/Martin

PS. konsumentköplagen 36 § säger följande: Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att han uppfyllt sin del av avtalet (levererat varor / utfört tjänster).
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har aldrig handlar på skruvat.se och har inga problem med att kritisera dom trots att dom är sponsorer, det rör mig inte ryggen!

Nu hjälper det inte dig i det aktuella fallet, men om jag varit i din sits så hade jag skrivit ner namn på den du pratat med på skruvat, datum och tid, och även lite noteringar om vad som sagts.
Du säger att du bett dom att flytta fram datumet, men fick du det bekräftat att dom skulle göra det?

Ingen säger att du ska låta bli att åka på semester, det jag sa var att om du har en räkning med förfallodag under din semester så får man ju på ett eller annat sätt se till att den blir betald när den ska..

Jag tycker givetvis att skruvat.se har gjort fel om dom gjort som du beskriver!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bryr mig inte nämnvärt om den här händelsen nu faktiskt (det var ju 2-3 månadr sedan), jag anser att de fick sin chans. Jag kontaktade ju till och med VD'n men inget verkade förändras efter den kontakten.

Jag ville bara ge min syn av "det nya skruvat.se" då jag läste tråden.

/Martin

PS. De sa på telefon att de flyttade fram förfallodatumet så att jag gott och väl skulle hinna få de nya skivorna innan fakturan förfall, tyvärr var så inte fallet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har heller aldrig handlat på skruvat.se ännu. Men du är lite motsägelsefull. Först skriver du att skivorna kommit före förfallodagen och före din semester
MartinS skrev:
Så cirka 4 veckor efter beställnig har jag de korrekta skivorna hemma, jag hinner dock inte hämta dom innan jag åker bort på semester en vecka och betalar därför inte heller fakturan på utsatt förfallodatum då jag ej hunnit kontrollera om jag nu fått rätt grejjer.

Sedan skriver du att så inte var fallet.

MartinS skrev:
PS. De sa på telefon att de flyttade fram förfallodatumet så att jag gott och väl skulle hinna få de nya skivorna innan fakturan förfall, tyvärr var så inte fallet.
Däremot skulle du ha fri returfrakt eftersom de inte levererat det du beställt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skivorna kom före förfallodatumet, med cirka 2 dagars marginal om jag minns rätt, men den veckan var jag ju på semester, och en dag efter förfallodagen skickades fakturan med påminnelseavgiften. Jag tömde brevlådan på fredagkvällen när jag åkte på semestern och då låg avin där i, men då kunde jag ju inte hämta ut dom för att det var stängt. Alltså fick det vänta en vecka.

Jag anser inte att dom kom "i god tid för förfallodagen", jag anser inte 2 dagar är god tid, men "i god tid" är ju subjektivt så skruvat.se kanske ser det annorlunda.

Men som sagt förut, påminnelseavgiften kan jag leva med, det som stör mig är ju att man uppenbarligen har en policy som strider mot konsumentköplagen.

/Martin
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]