Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag startar bilen har den börjat tala om för mig att det är dags att köra in på spa (Dags för service).

Den börjar närma sig 24000 mil och precis i denna veva skicka Volvo hem erbjudande om Volvo Service 2.0. Jag kontaktade min närmaste Bilia och fick en offert på 4824,88 kr. Jag kollade även med en Mekonomenverkstad som jag servat andra bilar jag haft innan på och där skulle det gå på runt 4000.

Av dessa priser är arbetet en väsentlig del. Jag börjar nu lura på om det är något att lägga lite tid på själv att göra istället. Bara arbetet med att byta fem tändstift går på över 700kr efter avdragen Nice-price-rabatt hos Volvo.
Min tanke är att om jag kan utföra servicen själv så är det enda "arbetet" jag behöver betala för att nolla servicelampan. Och om jag inte gör hos Volvo får jag ju heller inte senaste programvaran, men å andra sidan har jag inga som helst problem just nu, bilen går som en klocka och drar snålt (0.79 blandad körning).

Jag har aldrig servat en bil själv och är inte särskilt tekniskt lagd, men jag har inget emot att lära mig nya saker. Det jag är ute efter nu är er input, är det nåt som kan gå fel om man lirar med detta själv - eller är det något som ska bytas vid detta intervallet som sitter så dumt åt att det inte är att rekommendera att rota i själv?

När jag tittar på Volvos offert verkar följande ingå:

Filtersats (VO1275810) - vad för filter avser detta?
Packning (VO977751) - är det packningen vid oljepluggen, eller annan?
Olja
Dammfilterpaket, Multifilter (VO30630754)
Tändstiftssats (VO 8642660) - är detta bara tändstift, eller är det spolar el likn också?
Luftfilterpaket - luftfilter (VO9454647)

Tacksam för input
Du fixar säkert detta utan problem. Du behöver troligen
en lite "kopp" som du trär över Oljefilterhållaren för att lossa den. du har
troligen samma filter som till min 2001. Insatsfilter som ligger inuti.
Kopp finns på Biltema för under 100 lappen och håller hur länge som helst.
Packning till Oljeplugg är bra. Nyckel modell fast 17 " har jag för mig.
Luftfilter är en Baggis.
Kupéfiltret 2 skruv under handskfacket sedan 4 torx för att lossa locket till filtret. Liiite trång men inte svårt.
Tändstift köper du NGK till min 170 hk. = NGK 3783 BKR6ES Biltema.
Oljan där också med Klassning A3B3 minst.
249 :- per 4 lit. Du behöver 5,8 liter.
Allt detta gör du på 3 tim. första gången 2 timmar andra gången.
Du behöver Torx för att lossa spolarna också.

Kostnad TOTALT ca 1200:- du har nu sparat 3000:- Bra timpenning.

:D
Det krävs en "viss" bas-kunskap att serva bilen själv,och den kunskapen är att man skruvat en del privat eller i arbetet.

Att vara helt "novis" kan kosta mer än vad verkstaden tar i avgift för en service.
Att byta olja+olje-filter är inget problem och man behöver inte vara hjärn.kirurg typ,men veta vad man gör och hur är på sin plats.

Fel som kan hända vid detta är att man över-drar koppen för oljefiltret så det spricker ex ( moment krävs för detta och det står på locket ).
Lika med olje-pluggen att man byter packningen och inte drar för hårt så att gängorna blir defekta i olje-tråget.

När det gäller tändstifts bytet så gäller det att tänka på att gänga stiftet rätt och dra med rätt moment.
Pga alu-toppar så kan inte moment-nyckel användas då dessa ger felaktigt moment pga sot och andra rester i tändstiftshålen som påverkar momentet,utan här handlar det om "rätt" känsla för ett korrekt åtdragnings moment.

Att vara helt "novis" utan några mekaniska kunskaper brukar kosta mer än det smakar,så mitt tips är till TS samt flera i samma funderingar,dvs som aldrig skruvat förr och funderar på att göra detta....

*Anlita en vän/kompis med erfarenhet av att byta olja/stift etc som visar hur det fungerar innan Du/Ni ger in i detta själva.

Jag avser inte att nedvärdera TS i denna sak utan detta skriver jag bara av ren välvilja då man hjälpt andra i liknande situation som servicen inte blivit det som man tänkt sej.

Att förstöra en gänga i toppen för tändstiftet är inte så billigt och lätt att reparera då man måste helicoila en ny gäng-insats i toppen.

Att spräcka locket för oljefiltret är inte heller så bra om än inte dyrt att köpa ett nytt lock så kanske locket ger vika när man befinner sej långt hemifrån eller från verkstad tex.
I värsta fallet kanske med påföljande motor-haveri pga utebliven smörjning.
Tack för det svaret, det uppskattas!
Jag kommer att vara hemma hos en kompis och utföra servicen - han har alla nödvändiga verktyg och rätt baskunskaper, så jag tror det ska kunna funka :)

Mekonomen där jag bor har kvällsöppet med 25% rabatt ikväll så där sparar jag in lite pengar till =)
mlid78 skrev:
wissel skrev:Oljan där också med Klassning A3B3 minst.
249 :- per 4 lit. Du behöver 5,8 liter.
Vilken olja är detta? Och till vilken bil använder du den?

Mvh Mattias
min bil o de flesta liite äldre.
:D
Har nyss gjort denna service på volvo här i stan. Bytte stift, luftfilter och kupefilter själv, övrig service gjorde versktan, gick på ganska precis 2000 kr (servicen då). Tyckte det var överkomligt för att slippa stå å slabba samt få bilen genomgången. Stift å filter köpte jag på Skruvat.
Hittades tyvärr lite fel så kostnaden blev totalt lite högre....
Jag servade själv, med en kompis hjälp. Det gick bra. Det enda jag har kvar är att nolla service-indikationen i datorn, men samma kompis har OBD II-modul på jobbet så han skulle hjälpa till med det. Totalt strax under två timmar tog det med hans hjälp och 3000 billigare än att lämna in. Plus att jag lärt mig nåt på kuppen =)

Tack för de svar jag fick härifrån innan jag satte igång. Det var värdefullt.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]