Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Är ny här på forumet, och tänkte nu höra om det finns någon expert som kan hjälpa mig lösa mina problem
har nyligen köpt en volvo 740 -86 med b230A förgasar motor.
har då ett konstigt problem med att bilen rycker när jag trycker pedalen i botten men den går bra på låga varv och har jämn tomgång.. har även ett problem som uppstår ibland när man ska stänga av bilen så börjar motorn hoppa och skaka som om den vill starta igen.
Skumt ?!
mvh
Wester
Användarvisningsbild
av prototypen
Den är i stort behov av service
Tändstift, justering tändning, förgasare, filter etc.
av Addekarlsson
Om det du beskriver som försöker starta igen uppstår när du stängt av bilen, så kan det vara glödtändning oxå.
Sotning av toppen avhjälper det. Sök på glödtändning, så får du mer info om det.

Mvh/ Adde
av Stures
tack för snabbt svar
det låter som ni säger att den har sotat igen, för jag köpte den nämligen av en gamal gubbe som har haft den sedan 1989.
men hur sotar man lättast ur motorn då för det går väl att göra utan att plocka ner toppen ? vet att det finns injection cleaner men fungerar det på förgasarmotorer
av Addekarlsson
Injection cleaner säger med sitt eget namn vad den rengör. :wink:
Näe, sota toppen vet jag inte hur man gör utan att lufta toppen. Har nån nått tips på det, så är jag mer än glad om jag får ta del av hur man gör. :D

Detta eftersom sotavlagringar fastnar i förbränningsrum och kolvtoppar. och detta komemr man inte åt att ta bort från utsidan.

MVh/ Adde
av Priffe
Kör på 2an i 100 knyck i tio mil så är han sotad sen :wink:

Eller kör in lite vatten och låt det detonera :wink:

Eller in å korkblästra :wink:

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]