Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uffe42
Jag har nästan bestämt mig för att beställa en V60 T3 R-design, kör idag Volkswagen.
Innan jag gör det är jag nyfiken på vad ni som äger/kör en sådan tycker. Jag är intresserad av både för och eventuella nackdelar. Tacksam för mängder av svar :D .
Senast redigerad av 2 Uffe42, redigerad totalt 0 gång.
av pak7
Kanonskön att köra...
Lite seg att gasa med men destå roligare när man tankar :)
Lite vägljud är det ju när det är grövre asfalt i och med 18" ,men ingen katastrof.Men hade nog önskat lite tystare dock.
Motorn har lite dieselkaraktär tycker jag.Drar hyffsat på låga varv men det händer inte mycket när man vill förbi.Liite bättre om man slår av ecodrive men ingen racer direkt.Chip är nog en fråga för min del i framtiden bara polestar får fingret ut.
2 stora resväskor går in om man tar ut "rullgardinen", men inte mycke mer inte.
Men över lag en mycket trevlig bil tycker jag. :)
Och snygg!
av Torslanda
Bytte oxå från VW till V60 T3 R-design 8)

Har haft den i 300 mil nu och jag är jättenöjd i stort. Jätteskön chassiesättning, drar åt det stötiga hållet men om du inte är överdrivet känslig är det finemang - ligger som en smäck på vägen. Sportstolarna är kanonsköna, jag valde läder. Uppgraderade även till HP med 7'' ock keyless. Ljudet är i mina öron fullt tillräckligt! Det är en riktigt körglad rackare, trots den lilla motorn. T3an är ingen racer, men inte heller sirapsseg. De 150 lättrycksturbohästarna räcker bra för mig (hade en gång i tiden en 1,8f och den var seg på riktigt). Sen är det klart, man vill väl alltid ha mer pulver, men tyvärr är det allt som oftast degen som sätter käppar i hjulen för det :) Sen att V60 R-design är den snyggaste Volvon på vägarna gör ju sitt till...

Det enda jag har att anmärka på är möjligen att styrningen är lite odistinkt. Har sett flera trådar här som rekommenderar hastighetsberoende servo. Har inte testat men det kan nog vara en idé att göra det!

Hoppas det hjälpte något, lycka till!
av chrand
Hej jag körde Passat 07 150Hk med sport paket mm.
Och jag är helnöjd med bytet. Saknar dock VW´s farthållare samt den elektriska bakluckan.
Chassit är något mjukare på volvon än sport varianten på VW.
(Tillägg: Har inte R-Design. vet inte om det skiljer på chassit mot standard T3)

Tyckte också att T3 var lite seg, men helt ok. Men nu har jag kört ca: 2500 mil och gjort första service. Och jag måste säga att det av någon anledning känns som om den har blivit markant piggare efter servicen???

De gjorde även ett återkallnings jobb på servostyrningen. och det har gjort att den inte känns lika spår känslig längre. Detta också lite märkligt då det enligt uppgift bara var något rör samt slang som byttes.

Ang. inlägg ifrån Torslanda så skrev Du att det är en LT turbo. Är det verkligen så? Enligt de uppgifter jag har så laddar en T3/T4 1,2bar.
av Raymond
Jøss, samme slagvolym og turbotryck på T3/T4??? Og samme vridmoment? Hva i alle dager er det som gjør at T4 har 30 hk mer da? Ser at T4 har dreimoment høyere opp på turtall, kan det være så enkelt at T4 har turtallssperra satt høyere? Men ser både T3 og T4 har maxeffekt på 5700 rpm?
av Uffe42
Tack för alla svar så här långt. Jag är säker på att det blir en V60 för mig nu. Jag var faktiskt inne på Bilia och till min glädje är R-design prissänkt 9000kr om man beställer innan 31/12, det går också att välja läderklädsel utan extra kostnad. Jag har provat både T3 och T4 och jag måste säga att jag tycker inte T4:an är värd 22000kr mer.
Jag kommer att välja laminerade rutor och överväger också att bocka för progressiv hastighetsberoende servostyrning men är lite rädd för att den blir för lätt i lägre farter, är det någon som har det idag får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Raymond skrev:Jøss, samme slagvolym og turbotryck på T3/T4??? Og samme vridmoment? Hva i alle dager er det som gjør at T4 har 30 hk mer da? Ser at T4 har dreimoment høyere opp på turtall, kan det være så enkelt at T4 har turtallssperra satt høyere? Men ser både T3 og T4 har maxeffekt på 5700 rpm?

Samma vridmoment stämmer inte riktigt. Samma -max-vridmoment, ja! Men T3 är sedan begränsad, så att vridet går ner mer ju högre rpm går upp, för att hålla effekten konstant på 150hk. T4 får behålla det höga vridet längre upp i varvregistret! Detta är bara mjuvarureglerat.

Och till uffe: Är det något tillbehör som blivit totalt hyllat på forumet så är det ju faktiskt hastighetsberoende servo.
Jag har hitills inte läst om en enda som varit missnöjd eller ens lite besviken. Det verkar som att alla trådar om spec får ett antal rekommendationer om detta. Jag har inte provat volvos, så jag ska inte uttala mig personligen, men har läst minst ett tiotal personer på forumet som är enormt glada att de tog det!

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]