Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Är det nån som har koll på om det är bestämt hur länge man får en nedsättning på förmånsvärdet på gasbilar, typ v70 AFV ? har för mig att detta skulle försvinna, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej det försvinner inte. Dock är det borta på Etanolbilar från och med årsskiftet 2011/2012. Har för mig att förlängningen gäller 3 år. Förr har det alltid varit det med tanke på att många tjänstebilskontrakt löper på tre år.

På gasbilar gäller alltså fortfarande 40% reducering av förmånsvärdet. Det gör grymt mycket faktiskt. Jag har petat in hur mycket utrustning som helst i i min och jag är inte i närheten av en motsvarande D5 i månadskost.

Gå in på http://www.fordonsgas.se om du vill läsa mer. Under tex nyheter skall det stå mer om detta.

Anledningen att jag vet är att jag själv kör en AFV
av joschua
tack för svaret! det blir rätt mycket förmånligare för mig också. har möjlighet till personalbil där de gör avdrag på nettolönen upp till förmånsvärdet ( som i detta fall blir rätt lågt ) och resten hamnar som bruttolöneavdrag. by the way - vet du hur mycket sämre höjd blir det i bagaget ? och är hela bensintanken kvar ? är du nöjd med bilen så långt ?
Användarvisningsbild
av SvenB
Racetwin2 skrev:Nej det försvinner inte. Dock är det borta på Etanolbilar från och med årsskiftet 2011/2012. Har för mig att förlängningen gäller 3 år. Förr har det alltid varit det med tanke på att många tjänstebilskontrakt löper på tre år.
Det stämmer inte riktigt denna gång. Enligt förslaget gäller de "nya" reglerna bara 2012 och 2013.

http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 00087.html
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kolla min Garagetlänk nedan så ser du en bild i bagaget. Det är 9 cm på höjden som försvinner. Mycket snyggare installation i MY12.

Kring reglerna så tror jag inte det spelar så stor roll biogasen är helt koldioxidneutral och jag skulle bli otroligt förvånad om man tog bort den helt. De kan inte gå från 40% till noll på bara två år. Och rena elbilar kommer inte alls att finnas att tillgå på samma sätt.

Om man skulle sluta subventionera så skulle metangasen i annat fall hamna oförbränd i atmosfären eller facklas upp om det är naturgas. 2005 när jag körde den förra Bi-fuelen facklades mer gas upp än vad hela sveriges dåvarande bilflotta körde upp....
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev: Kring reglerna så tror jag inte det spelar så stor roll biogasen är helt koldioxidneutral och jag skulle bli otroligt förvånad om man tog bort den helt. De kan inte gå från 40% till noll på bara två år.
Tyvärr har de styrande många gånger tidigare visat prov på att vara oförutsägbara i många sammanhang...
Vad gäller etanolbilar går de från 20% till noll. Etanol är sannolikt bättre ur koldioxidsynpunkt än bensin och diesel men den är inte helt fossilfri.
Racetwin2 skrev:Och rena elbilar kommer inte alls att finnas att tillgå på samma sätt.
Nej verkligen inte. Men elhybridbilar eller elbilar som kan laddas från elnätet omfattas av subventioner. Men de laddas ju med elkraft som inte är helt fossilfri den heller.

Var sak har sin tid. Ett tag var det bensin med skattefrihet för bra rening (t.ex. 850 GLT). Senare blev E85 en stor sak i Sverige med morötter som fri parkering, inga vägtullar, reducerat förmånsvärde etc. Just nu lutar det åt (snåla?) dieselmotorer. Snart är det dags för elbilar som klimaträddning med stora subventioner. Men vad jag vet är ju inte elkraftproduktionen fossilfri den heller. Det är ganska hög andel fossilbaserad elproduktion inom EU även om den i Sverige är lite lägre, åtminstone på den varma delen av året. De tider på året då vi har effektunderskott importerar vi till stor del fossilproducerad el. Nåja, så länge det är tillåtet att köra bil får man väl vara glad. Annars kan man ju alltid åka på semester till Thailand utan att betala några bränsleskatter på den resan.

Ganz verrückt :roll:
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Ja det där med ett skattesponsrat flyg till Thailand är verkligen märkligt, när man samtidigt jagar småbarnsföräldrar i kombi med facklor och högafflar.
Vem glömde tänka här?
Användarvisningsbild
av SvenB
Ursäkta är det vi, skattebetalare, som betalar hennes flygresor med affärsjet mellan Trollhättan och Stockholm?
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]